Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1149218
Jag tror denna fråga besvarar sig själv men skulle verkligen uppskatta att ha funktionen då de har plockat bort hastighets anvisning i sensus navigationen.

Om man varken har driver allert eller driver support, så går det inte att få denna funktion? Eller går detta på samma kamera som city saftey så det räcker med mjukvara?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1149233
Den använder VGA kameran som kommer med Driver support/Driver Alert. City safety använder en laserkamera och kan följaktligen inte läsa skyltar.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1149240
Någon chans att man kan byta kamera enheten innanför vindrutan och lägga in mjukvara? Eller måste man ha blindspot sakerna också då?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1149243
Det går inte att eftermontera.
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1149357
Personligen tycker jag inte funktionen är så användbar eftersom den ofta visar fel hastighet eftersom den ibland läser fel skyltar, ibland verkar den tom läsa "osynliga" skyltar
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1149360
Telgetok skrev:Personligen tycker jag inte funktionen är så användbar eftersom den ofta visar fel hastighet eftersom den ibland läser fel skyltar, ibland verkar den tom läsa "osynliga" skyltar
Okej kanske inte gör så mycket att vara utan den ändå.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1149410
Telgetok skrev:Personligen tycker jag inte funktionen är så användbar eftersom den ofta visar fel hastighet eftersom den ibland läser fel skyltar, ibland verkar den tom läsa "osynliga" skyltar
Har haft det på mina sista v60 och har aldrig märkt att den läser skyltarna felaktigt, sen om det är en så nödvändig funktion vet jag inte , men om din läser felaktigheter så ta den till service :D :D
Användarvisningsbild
av Funk
#1149490
leiwi skrev:
Telgetok skrev:Personligen tycker jag inte funktionen är så användbar eftersom den ofta visar fel hastighet eftersom den ibland läser fel skyltar, ibland verkar den tom läsa "osynliga" skyltar
Har haft det på mina sista v60 och har aldrig märkt att den läser skyltarna felaktigt, sen om det är en så nödvändig funktion vet jag inte , men om din läser felaktigheter så ta den till service :D :D
Felläsningar är IMO ganska ovanliga... dock finns det fall. På ett ställe hemmavid går lokalvägen (50km/h) nära och parallellt med järnvägen där det är skyltat med 100 för tågen bara 2-3 meter från lokalvägen...där blir det oftast fel.

/Thomas
av dissonans
#1149497
Ibland står skyltarna lite taskigt, som t ex på viadukten över E6 vid Lomma (motorvägsskylten står för långt upp på påfarten så ibland plockar bilen upp den skylten trots att man endast kör över motorvägen) eller när en gårdsgataskylt sitter relativt lågt och man svänger 90 grader mot den (plus över en liten trottoarkant). Fel händer ibland, men för det mesta har den rätt.

Som andra säger absolut ingen nödvändig funktion men ändå ganska trevlig att ha.
av pennywize
#1149757
Haft min i ett år nu och den läst aldrig nån skylt fel vad jag märkt. Däremot har den misslyckats att läsa vissa skyltar ibland då dom stått helt åt helvete fel.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]