Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40tjej
#1148069
Jag har en V40 som är lite mer än 2 år gammal. Sedan någon vecka tycker jag inte att jag får upp så bra värme i bilen och det tar väldigt lång tid för att bara bli knappt ljummet i bilen.

Ska även avslöja min okunskap när det gäller bilar men från det att jag köpte bilen så har alltid "motorvärmaren" gått igång så fort jag låst upp bilen och brummat fram tills att jag öppnar någon dörr på bilen eller bagageluckan.

Vid samma tidpunkt som jag tyckte att det inte blir någon värme i bilen, så "startar" inte det här brummandet längre i bilen när jag låser upp den.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad som kan vara fel?

STORT tack på förhand!
av Arne
#1148079
Är det en diesel du har så kan dieselvärmaren lagt av. Då märker du genast att bilen tar lång tid på sig att bli varm om den alls gör det vintertid.
av marcbe
#1148088
Det brummandet du beskriver låter ju som pre-ventilation funktionen. Dvs kupefläkten startar när du läser upp bilen för att ventilera ut emissioner från kupen.
Det finns ingen kupevärmare som startar vid upplåsning.

Som sagt, vilken motor har du? Om du har en bil med bränsledriven tillskottsvärmare, kontrollera så att inte den är inaktiverad I klimatmenyn.

Står klimatsystemet i läge Auto? Temperaturvreden star på vadå?
av semmelman
#1148093
Om du programmerat bränslevärmaren (som det heter OM det är det du har) att starta på morgonen när du kör iväg och om du mestadels kör korta sträckor till jobbet (säg ungefär under en mil) så hinner inte bilen ladda upp batteriet tillräckligt (värmaren drar även lite batteri) så för varje gång du använder värmaren suger du ut lite mer av batteriet så det skulle kunna va så nu att bilen tycker batterinivån är för låg för att köra värmaren (och kanske även inte heller pre-ventilationen), därav att den är kall när du kommer ut på morgonen. OM det är detta som är problemet - kan vara nåt annat som sagt - så måste man ladda upp batteriet, antingen genom att köra en längre sträcka eller att använda en batteriladdare.
av Rådlös
#1150638
V40tjej: "Ska även avslöja min okunskap när det gäller bilar men från det att jag köpte bilen så har alltid "motorvärmaren" gått igång så fort jag låst upp bilen och brummat fram tills att jag öppnar någon dörr på bilen eller bagageluckan."

Om du nu har en bensin eller E85-motor så har du som sagt en funktion där "bilen själv" blåser in friskluft i kupén. Jag har samma funktion i min bil, V70 som är 9 år gammal. Funktionen är termostatstyrd eller på något annat sätt påverkad (?), så nu på vintern märker man inte av det så mycket. Men vänta till våren och sommaren. Då kommer det tillbaka.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]