Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maskin30
#1143353
Blev stoppad i morse i en polis kontroll för
blåsning,efter jag blåst så sa hon att antingen
stänger du av dimljuset eller så blir det böter.
Det var hel mörkt ute.

Ska man få böter när man kör i autoläget??
Fick dock inga för det kom fler bilar men nästa
gång blir det en så du vet,log hon.

Ska autoläget göra så halvljus/dimljus ej lyser samtidigt?
Har aldrig sett mina varselljus/dimljus varit släckta iaf.
Eller hur funkar det egentligen,för det går väl ej stänga av dimljus/varselljus?

Jag har en V40 CC my16.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1143363
Volvo V40 CC har inga dimljus alls, jag gissar att du menar LED-ljusen i stötfångaren. Det är så kallade DRL-ljus som endast får användas dagtid i bra väder. När det är mörkt eller dålig sikt (regn, dimma etc.) så skall man använda halvljuset.

DRL-ljuset får oftast inte lysa samtidigt med halvljus, undantaget är om det dimmas (lyser svagare) när man slår på halvljuset, något som V40 CC gör. Så det är helt enkelt en oinformerad polis som du har att göra med. Dimljus får inte användas med halvljus, men DRL-ljus får fortsätta lysa om bilen är specad med detta på helbilsgodkännandet.

Bara att åka vidare och se glad ut. Om du hade fått böter så hade det bara varit att överklaga.
#1143374
Ja tycker det är skandal att polisen inte har bättre koll. Va ju samma sak när kurvljusen kom, då va det nån som blev stannad för att dom lös samtidigt. Personen körde då i en cirkulationsplats, först vänster sen höger och då va båda tända samtidigt. Har för mig att det stod om detta i vi bi lägre.
#1143411
Väntar bara på att jag ska bli stoppad för samma grej. Det är ju bara att besvisa för dom att det inte går att stänga av dom, DRL ljusen lyser ju i alla lägen på ljusvredet.
#1143459
Det är många år sedan nu när jag blev stoppad av Polisen för dimljusen. Ja sa att jag hade rätt belysning och dom fick ringa och kolla. Jag hade rätt. Störande när dom hakar upp sig på småsaker.
#1143520
Detta var iofs länge sen när DRL var nytt på marknaden. När jag hämtade min nya V50 sa säljaren på Volvo att det var vanligt att folk kom tillbaka och blivit stoppade av och även i vissa fall fått böter av polisen för fel ljuskombination. Så om jag blev stoppad sa säljaren att jag bara skulle hänvisa till Volvo samt att bilen är helhetsgodkänd med detta.

Tycker att polisen i nu borde känna till det efter alla dessa år.
#1143985
Har inte polisen koll på detta idag? När jag köpte min bil 2014 så blev jag stoppad för detta.
#1144165
Kan iofs förstå om de inte kan alla bilmodeller å alla möjliga konstiga ljuskonstellationer, igårkväll mötte jag en Nissan Juke ni vet den konstiga buliga suven med lampor ovanpå stänkskärmarna och lampor framtill och nertill, alla sex lampor lyste på alla ledder det var nästan som att möta ett godståg eller nåt. :lol:


Höll på å krocka idag med en V70 som hade en lysande orange lampa nära blinkersen trodde det var blinkersen å att hon tänkte svänga men det gjorde hon inte. Vad var det för lampa???
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]