Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1144662
men MartinS, är du verkligen säker på att Navi måste vara installerad? För VOC On Call som jag pratade med sa bara att det räcker att man har mjukvaruuppdatering? Var hittar man sådan här information på Volvos hemsida? Rent sagt dålig info på deras service-sidor.

Ja för är det så att navi måste installeras så ligger jag risigt till. Jag var ju själv när bilförsäljaren lovade mej att send to car skall fungera utan navi inkopplat. Visst, kan gå med på att betala hälften - fair. Då har jag både send to car och navipaketet. Win win.. Vad tror ni, går de måhända med på det?
#1144678
venacava skrev:men MartinS, är du verkligen säker på att Navi måste vara installerad? För VOC On Call som jag pratade med sa bara att det räcker att man har mjukvaruuppdatering? Var hittar man sådan här information på Volvos hemsida? Rent sagt dålig info på deras service-sidor.

Ja för är det så att navi måste installeras så ligger jag risigt till. Jag var ju själv när bilförsäljaren lovade mej att send to car skall fungera utan navi inkopplat. Visst, kan gå med på att betala hälften - fair. Då har jag både send to car och navipaketet. Win win.. Vad tror ni, går de måhända med på det?
Ja MartinS har rätt ,send to car är en funktion direkt kopplad till funktionen navigation och har ingen funktion utan navigationen. Du kan ju prata med säljaren om att du känner dig lurad men kanske inte så stort hopp nej.
#1145033
Som tidigare frågar, finns det något skrivet på detta? Jag köpte min V40, i tron om att det var navigation i bilen då detta fungerade vid första provkörning. Skrev sedan mail till säljaren där han bekräftar att jag hade sensus navigation. Men väl vid utlämning så är ej sensus laddat, utan första gången jag provkörde så satt det simkort i bilen med internetkartor. Jag fick bråka en hel del ang detta och volvo ställde upp på att installera sensus för 3500:- i stället för 6900:- som det normalt kostar. Så här i efterhand borde jag ha stått på mig mer ang detta och fått det gratis men men. Så har du bara något på papper så ät det bara att prata med säljaren, alt säljchefen om vad ni sagt..
#1145054
MiniIce.. Simkort i bilen kan ju jag också fixa, dock tycker jag att internetdelning via iphonen är smidigare. Men det är ju givetvis inte där problemet är. Jag kan mycket väl tänka mej pröjsa 3500:- för navigation, men något nedskrivet på papper har jag inget utan detta är endast en muntligt löfte från bilförsäljaren. Dock är det två bilförsäljare som känner till detta dilemma - då kanske man kan spela ut dom mot varandra? Nåja, det löser sig så småningom.

Men om det krävs Sensus Navigation installerat och betalt för 6900:- vad sjuttingen är det för vits med internetkartor?? Den används ju inte om gpsen är aktiverad så som jag förstått det. Jag vill ju endast ha den där jäkla internetkartan och inget annat.. :/
#1145074
[quote.

Men om det krävs Sensus Navigation installerat och betalt för 6900:- vad sjuttingen är det för vits med internetkartor?? Den används ju inte om gpsen är aktiverad så som jag förstått det. Jag vill ju endast ha den där jäkla internetkartan och inget annat.. :/[/quote]

Nu förstår jag inte dej , internetkartan har du väl redan , men "send to car " som du vill ha funkar inte till den , och internetkartor är ju inget bra alternativ, om du är i Sverige och har ett bra abb med billig data så är det ju en nöd lösning men om du skulle vilja navigera utomlands så är det ett mycket dyrt alternativ.
#1145102
venacava skrev:MiniIce.. Simkort i bilen kan ju jag också fixa, dock tycker jag att internetdelning via iphonen är smidigare. Men det är ju givetvis inte där problemet är. Jag kan mycket väl tänka mej pröjsa 3500:- för navigation, men något nedskrivet på papper har jag inget utan detta är endast en muntligt löfte från bilförsäljaren. Dock är det två bilförsäljare som känner till detta dilemma - då kanske man kan spela ut dom mot varandra? Nåja, det löser sig så småningom.

Men om det krävs Sensus Navigation installerat och betalt för 6900:- vad sjuttingen är det för vits med internetkartor?? Den används ju inte om gpsen är aktiverad så som jag förstått det. Jag vill ju endast ha den där jäkla internetkartan och inget annat.. :/

Poängen är vad säljaren sa till mig och som jag faktiskt kunde bevisa, och att de går att få ner priset. Det andra vara bara lite bakgrunds historia...
#1145237
leiwi skrev:[quote.

Men om det krävs Sensus Navigation installerat och betalt för 6900:- vad sjuttingen är det för vits med internetkartor?? Den används ju inte om gpsen är aktiverad så som jag förstått det. Jag vill ju endast ha den där jäkla internetkartan och inget annat.. :/
Nu förstår jag inte dej , internetkartan har du väl redan , men "send to car " som du vill ha funkar inte till den , och internetkartor är ju inget bra alternativ, om du är i Sverige och har ett bra abb med billig data så är det ju en nöd lösning men om du skulle vilja navigera utomlands så är det ett mycket dyrt alternativ.[/quote]

I juni försvinner alla roamingavgifter inom eu, så då räcker det med att ha ett bra abb.
#1145253
TommyP86 skrev:
leiwi skrev:[quote.

Men om det krävs Sensus Navigation installerat och betalt för 6900:- vad sjuttingen är det för vits med internetkartor?? Den används ju inte om gpsen är aktiverad så som jag förstått det. Jag vill ju endast ha den där jäkla internetkartan och inget annat.. :/
Nu förstår jag inte dej , internetkartan har du väl redan , men "send to car " som du vill ha funkar inte till den , och internetkartor är ju inget bra alternativ, om du är i Sverige och har ett bra abb med billig data så är det ju en nöd lösning men om du skulle vilja navigera utomlands så är det ett mycket dyrt alternativ.
I juni försvinner alla roamingavgifter inom eu, så då räcker det med att ha ett bra abb.[/quote]

OKI det är möjligt men jag ana att dom kommer att ändra annat också så att dom får in sina pengar för datatrafiken , men skulle ju vara bra om det blev "fritt" , men faktum kvarstår ju att Internetkartvarianten av Sensus Navigation har mycket övrit tt önska och kan inte mäta sig med den "fulla" varianten.

Jag kan passa på att berätta att "alla" bilar är utrustade med komplett system för navigation , den "mjukvara" som ÅF laddar vid aktivering av navigationen är bara en liten "nyckel" som låser upp systemet.
Och man kan kanske förmoda att det är den tillverkaren som satt det "otroliga " priset på den nyckeln.
Volvos ÅF har inte någon tillgång mjukvarumässigt till navigationssystemet, då detta är installerat av leverantören till IHU enheten i bilen . Om det skulle inträffa fel i navigationsprogramvaran så är det utbyte av IHU enheten som gäller för ÅF :D
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]