Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1142834
Någon som har en V40 MY17, eller som har kört en, som kan delge styrkan på LED-strålkastarna?
Låg efter en ny BMW tidigare i veckan, den hade helt värdelösa LED-strålkastare. Körde om och slog på mitt helljus, blev som mitt på dagen i jämförelse...
Någon skillnad på de "vanliga" mot de dynamiska gällande ljusutbytet?
Har dessvärre inte kört V40 med dessa lampor kvällstid, där av min fundering...
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1142850
Jag har dynamiska led på min v40 och jag gillar ljuset på dem men även om styrkan är bra så är det knappast imponerande

Dynamiska led följer väl bara rattens rörelser så borde inte vara någon skillnad i styrka
Användarvisningsbild
av SebSE
#1142864
fjohan82 skrev:Någon som har en V40 MY17, eller som har kört en, som kan delge styrkan på LED-strålkastarna?
Låg efter en ny BMW tidigare i veckan, den hade helt värdelösa LED-strålkastare. Körde om och slog på mitt helljus, blev som mitt på dagen i jämförelse...
Någon skillnad på de "vanliga" mot de dynamiska gällande ljusutbytet?
Har dessvärre inte kört V40 med dessa lampor kvällstid, där av min fundering...
Har precis fått min Volvo V40 Cross Country med Tors hammare LED. Måste säga att de inte alls levererar som jag trodde. Var ute och körde på mörk landsväg ikväll och de lyste faktiskt sämre med helljus jämfört med mina gamla bil med vanliga halogen.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1142892
Låter ju lite surt, V90 är ju bra tryck i belysningen.
Även vår V40 har bra ljus för o tillhöra småbilsklassen. Hoppas Volvo inte tänker göra för mycket avkall på detta.
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1142900
SebSE skrev:
fjohan82 skrev:Någon som har en V40 MY17, eller som har kört en, som kan delge styrkan på LED-strålkastarna?
Låg efter en ny BMW tidigare i veckan, den hade helt värdelösa LED-strålkastare. Körde om och slog på mitt helljus, blev som mitt på dagen i jämförelse...
Någon skillnad på de "vanliga" mot de dynamiska gällande ljusutbytet?
Har dessvärre inte kört V40 med dessa lampor kvällstid, där av min fundering...
Har precis fått min Volvo V40 Cross Country med Tors hammare LED. Måste säga att de inte alls levererar som jag trodde. Var ute och körde på mörk landsväg ikväll och de lyste faktiskt sämre med helljus jämfört med mina gamla bil med vanliga halogen.
Får man fråga vad du körde innan? Själv körde jag saab innan och tycker att volvons ljus är bättre
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1142971
Tack för input. Låter som att man ska testa för att bilda sig en uppfattning. Min V50 har förhållandevis riktigt bra ljus, vill inte ha något sämre...
Användarvisningsbild
av SebSE
#1144579
Telgetok skrev:
SebSE skrev:
fjohan82 skrev:Någon som har en V40 MY17, eller som har kört en, som kan delge styrkan på LED-strålkastarna?
Låg efter en ny BMW tidigare i veckan, den hade helt värdelösa LED-strålkastare. Körde om och slog på mitt helljus, blev som mitt på dagen i jämförelse...
Någon skillnad på de "vanliga" mot de dynamiska gällande ljusutbytet?
Har dessvärre inte kört V40 med dessa lampor kvällstid, där av min fundering...
Har precis fått min Volvo V40 Cross Country med Tors hammare LED. Måste säga att de inte alls levererar som jag trodde. Var ute och körde på mörk landsväg ikväll och de lyste faktiskt sämre med helljus jämfört med mina gamla bil med vanliga halogen.
Får man fråga vad du körde innan? Själv körde jag saab innan och tycker att volvons ljus är bättre
En Honda Civic Type-R. Som inte är direkt kända för bra sken. Men med helljus var det en ordentlig ljuskon som gjorde att man tydligt såg allt på sidorna.
av semmelman
#1144762
Inget direkt svar på frågan har jag tyvärr men Volvo har historiskt alltid haft hyfsat ljus, kanske inte alltid så starka men lyser ut bra på sidorna och framförallt har bra halvljus som ändå det man kör med 97% av all körtid nattetid. Jag har kört många bilmärken och de är alltid sämre alltifrån sämre till skvatt urusla inte mycket bättre än hålla upp två stearinljus framför sig. Sen så försöker bilägaren kompensera det med att sätta på extraljus varvid när man sätter på helljuset bländar sig själv av det intensiva dagsljuset som uppstår i kontrasten mot mörkret och sen när man släcker helljuset så ser man ingenting i mörkret av de två stearinljusen... Jag är ingen vän av ytterligheterna utan gillar original-ljuset som ingenjörerna tänkt ut på volvos ljusavdelning. Om jag bodde i Norrland och körde mest raka sträckor miltals genom skogarna skulle jag kanske vilja ha extraljus men Volvo original på jobbets V70 räcker utmärkt häromkring, ser kanske inte så tufft ut som med extraljus men så är jag inte tjugofem längre så är ute efter funktion mest numer bara.
På min V40 så är ljuset nästan lika bra, helt okej önskar inte mer, har inte de där hammarljusen och det verkar som mest kosmetik å lite funktion om man får tro Sebse har inte testat själv.
(Som extra info bytte jag privat från Golf tillbaka till Volvo eftersom man inte kunde byta framlampor själv utan en dag på verkstad.)
av KrilleW
#1145988
Vad var det för BMW?
Jag har kört en 520d med LED och dom var riktigt bra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1145998
KrilleW skrev:Vad var det för BMW?
Jag har kört en 520d med LED och dom var riktigt bra.
En sprillans ny 3-serie...

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]