Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gleedl
#1142649
Idag misslyckades parkeringshjälpen på min V40 -16 för första gången.
Parkeringssensorerna började som vanligt pipa och tillslut pep den konstant, men detta har hänt förut när det varit små luckor, och bilen har ändå lyckats parkera utan att köra in i något. Jag tog därför för givet att så var fallet även denna gång, och fortsatte backa.
(Trots att det idag var en väldigt stor lucka)
Bilen skrapade då i den främre parkerade bilen och jag har nu några stygga skrapmärken på kofångaren.
Är det något annan som varit med om detta?

Känns som att bilens två system inte riktigt samarbetar, sensorerna kände uppenbarligen till att det var för nära, men "piloten" fortsatte ändå?
av semmelman
#1144746
Kollade i bilens manual då du skrev detta för några dar sen och det stod nåt liknande att föraren har ansvar för vad som händer under backning, inte funktionen, och att sensorerna inte alltid kan se smala saker på fel höjder (eller blockerade av sörja) så de är inte 100%, så om backsensorerna varnar för ett hinder och du ändå fortsätter backa in i parkeringsrutan så är det ju du som forcerar varningen s a s, då har du inte haft tillräcklig koll, du har varnats men valt fortsätta, parkeringshjälpen om det är som jag förstår hjälper bara ratta men du sköter gasen/hastigheten (?). Så ansvaret är förarens ser jag det som, kan ha fel.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]