Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
#1140717
Halloj,

I jakten på potentiell V40 att ersätta min nuvarande bil har jag hittat ett mycket förmånligt prissatt exemplar som har den spec jag behöver bortsett från en sak, den nya vita tyginredningen. Tidigare har bilar med den inredningen gått fetbort av rädsla för det praktiska, men efter att ha tittat lite närmare på bilderna ser det ut som att de vita fälten på stolarna är i t-tec, medan allt i tyg är mörkgrått? Stämmer det? Hur är i så fall t-tec att göra rent? Är det någon som kanske har den inredningen i sin bil och kan ge lite erfarenheter? Hur ser dörrhandtag och ratt mm ut efter några tusen mil, är det fortfarande vitt och fint efter en snabb rengöring, eller blir dom snabbt ingrodda med smuts bortom räddning?

Nu kommer jag lite då och då behöva köra bilen i arbetskläder som inte direkt är rena och fina, men det går ju att lösa med att slänga handduk över stolen vilket jag har gjort när jag lånat föräldrarnas bil med beige läderstolar. Men vit ratt, vitt tyg och vita dörrsidor känns på något sätt lite oroande ändå. Men samtidigt känns det väl lite som att man inte borde sälja en inredning som skulle vara helt hopplös att hålla efter, så man kanske löst det med bra material...? Hjälp! :D
av Mikeys
#1141088
Jag kunde inte hålla mig så jag åkte ner och kikade på bilen i eftermiddags, och konstaterade direkt att inredningen inte var så vit som den ser ut på bilder, utan är betydligt mer beige. I alla fall visade det sig att T-tecmaterialet sitter på armstöden (dörrar + mitten), nackstöden samt en liten upphöjd del av sittdynan under skrevet. De yttre delarna på stolarna är i tyg, hela baksidan av framstolarna är i tyg, och de nedre delarna av dörrsidorna var i mjuk plast som framstod vara väldigt känsligt för märken. Tyvärr verkar dom ha gjort alla delar av inredningen som man riskerar att slå i med skor eller på annat sätt smutsa ner ljusa. Dessutom var inre delen av rattkransen i ett "vitt" material som inte verkade vara läder, utan något mitt emellan läder och t-tec. Det var redan en repa i den, trots att bilen var i praktiken helt ny. Så jag valde att lämna, i rädsla att bilen inte kommer gå att hålla ren.
av semmelman
#1141429
Jag kan inget om T-tec men jag har kört trenne ljusa taxibilar i sju år ungefär och ja det är inte så farligt som man kan tro att hålla ljusa material rena, ljusa insidor i plast och ljusbeigegulvita lädersäten, om jag lyckades hålla tre taxibilar rena med alla skosulor från barn å fyllon å jeans å väskor å allt tio timmar per dag nästan varje dag om året så borde en privatpersons privatbil kunna lättare hållas fräsch tänker jag. Om man nu tycker det är snyggt. Få en reva i en ljus skinnklädsel det är inte snyggt men ja som privatbil skulle jag inte backa för den skull, min förra C70 var ljus nästan vit inuti, såg ändå rätt fräsch ut, man tittar ju inte med förstoringsglas. En fördel med ljust är att man kan gnugga mycket utan att färgen går bort som om man skulle gnugga för mycket på svart eller färgat. Sen så är det lite psykologi om man vill, om man ser det nedre fältet på dörrsidorna som gjorda för att få sulmärken på, det gör man ju nästan oundvikligt, så bara släpper man städhitlern inom sig å tänker att det är meningen att de får bli skitiga så är det ju inte så mycket annat som man egentligen skitar ner, förutom mattorna, men samma sak där, de blir ju skitiga oavsett om de är ljusa eller mörka men är ju till för det.
Det värsta tycker jag när jag tittat på beg bilar att köpa är om ratten är vit och smutsig, det är rätt äckligt vet inte om det går att få den fin igen, borde väl gå, men är ratten fin (finns läderfärger å fylla i repor med) så skulle jag inte tveka om jag gillade ljus inredning, själv tycker jag svart är snyggt å bra och lite enklare att hålla rent, tänk på att damm å skit å sånt syns bra på svart likaså så ibland kan det ju va fördel med ljust, allt beroende på vilken skit man får på, antagligen så är melerat grått det allra bästa men ja det ser man nästan aldrig bilar va.
En nackdel med ljust är att frugan troligen vill låna din bil oftare, kvinnor gillar ljusa färger, så se upp lite där. :P
Men som sagt om T-tec vet jag inget om där kan jag inte hjälpa dig.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]