Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1139908
Hej! Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare men hittade inget efter noggrant sökande.

Funderar på att köpa en V40 med VEA-motor. Med anledning av BSRs nya trim till dessa motorer kan man ju emellertid plocka ur samma effekt ur en T2 som en T5. Min fråga är vad är egentligen skillnaden mellan dessa bilar utom mjukvaran? Har en V40 VEA av modell T2 och T5 samma drivknutar, samma koppling och andra drivlinekomponenter? Isåfall verkar det ju synnerligen angeläget att spara 100 papp och köpa en T2.

Vad tror ni?
#1139910
SeBBBe skrev:Hej! Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare men hittade inget efter noggrant sökande.

Funderar på att köpa en V40 med VEA-motor. Med anledning av BSRs nya trim till dessa motorer kan man ju emellertid plocka ur samma effekt ur en T2 som en T5. Min fråga är vad är egentligen skillnaden mellan dessa bilar utom mjukvaran? Har en V40 VEA av modell T2 och T5 samma drivknutar, samma koppling och andra drivlinekomponenter? Isåfall verkar det ju synnerligen angeläget att spara 100 papp och köpa en T2.

Vad tror ni?
Hej Vad gäller motorn så är en T2 en fyrcylindrig turbomotor på 1, 5 liter medans T5 är en 2 litersmotor, så det är betydligt mer än mjukvara som skiljer
att det skulle vara samma drivlina på båda håller jag för osagt men tror inte tillverkaren "ger bort " något , T2 ans vridmoment på 220Nm mot T5 ans 350 Nm talar ju för att det skiljer :D
Dessutom tror jag inte du kan få V40 T5 med manuell låda
#1139912
leiwi skrev:
SeBBBe skrev:Hej! Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare men hittade inget efter noggrant sökande.

Funderar på att köpa en V40 med VEA-motor. Med anledning av BSRs nya trim till dessa motorer kan man ju emellertid plocka ur samma effekt ur en T2 som en T5. Min fråga är vad är egentligen skillnaden mellan dessa bilar utom mjukvaran? Har en V40 VEA av modell T2 och T5 samma drivknutar, samma koppling och andra drivlinekomponenter? Isåfall verkar det ju synnerligen angeläget att spara 100 papp och köpa en T2.

Vad tror ni?
Hej Vad gäller motorn så är en T2 en fyrcylindrig turbomotor på 1, 5 liter medans T5 är en 2 litersmotor, så det är betydligt mer än mjukvara som skiljer
att det skulle vara samma drivlina på båda håller jag för osagt men tror inte tillverkaren "ger bort " något , T2 ans vridmoment på 220Nm mot T5 ans 350 Nm talar ju för att det skiljer :D
Dessutom tror jag inte du kan få V40 T5 med manuell låda
Enligt Volvos hemsida (Bygg din bil) är T2 med manuell låda en 2-litersmotor på 4 cylindrar, medan T2 med automatlåda är en mindre på 1.5 liter...
#1140067
Ja, det finns två varianter. Givetvis menar jag den som är 2-liters, vilket jag vet är samma motor som T5an eftersom det lite är poängen med VEA :) Behöver inte nödvändigtvis vara en T2 heller, T3, T4 är ju också intressant om dessa skulle ha identisk drivlina.

Finns lite mer info om motorerna på wikipedia:
V40 T2 (manuell) = B4204T38
V40 T5 = B4204T11

Där de sista två siffrorna står för "motorvariant" (= jag vet inte vad den faktiska skillnaden är). Det står dock att T5an har ett kompressionsförhållande på 10,8:1 medan T2an har 11,3:1.
#1140130
Så lite så.

Jag skulle gissa på att även andra komponenter (kanske bromsar, drivaxlar som du säger) skiljer sig, men det är just bara gissningar.

Det är intressant att man vid trimning tar ut samma effekt ur en T2 som en T5 mtp de skillnader där faktiskt är invändigt i motorerna.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]