Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trigor
#1137894
Har sprillans ny V40 CC (3 månader gammal). Jag har nyligen börjat få problem med tankning.

När jag börjar tanka slår bränsleslangen ifrån efter ca 0.5 l (som att tanken är full). När jag trycker handtaget igen slår det ifrån igen efter ca 0.5 l och så vidare tills tanken är full. Detta är rätt så frustrerande då det tar evighet att tanka till full tank. Jag har säkerställt att föra in påfyllningsmunstycket ordentligt så att det går igenom båda två lås i bränsleintaget men det blir likadant varje gång. Har nu testat på tre olika mackar med samma resultat.

Någon av er som har råkat ut för samma sak?
av Supes
#1137922
trigor skrev:Har sprillans ny V40 CC (3 månader gammal). Jag har nyligen börjat få problem med tankning.

När jag börjar tanka slår bränsleslangen ifrån efter ca 0.5 l (som att tanken är full). När jag trycker handtaget igen slår det ifrån igen efter ca 0.5 l och så vidare tills tanken är full. Detta är rätt så frustrerande då det tar evighet att tanka till full tank. Jag har säkerställt att föra in påfyllningsmunstycket ordentligt så att det går igenom båda två lås i bränsleintaget men det blir likadant varje gång. Har nu testat på tre olika mackar med samma resultat.

Någon av er som har råkat ut för samma sak?
Tankade tidigare idag men jag hade inga problem.
Mycket märkligt!
Användarvisningsbild
av joel80
#1137928
Vissa pumpar är mer känsliga än andra på det där har jag märkt.. Och tankar man Etanol funkar det inte alls att släppa.. Nån säkerhetsgrej mot statisk elektricitet tror jag.. Är etanol mer lättantändligt?
av Frosnam
#1137929
Har en XC70 -06 med samma problem. Löses genom att rikta handtag+slang i riktning bakåt på bilen, alltså parallellt med marken, eller hur man nu ska uttrycka sig mest pedagogiskt. Kan funka för dig också, testa det om problemet återkommer!
av Mikeys
#1137973
Jag vet inte om V40 har ärvt komponenter från tidigare bilar, men på min S40 blir det så rätt ofta när man trycker ner munstycket ordentligt. Om jag däremot bara kör ner den en liten bit men så att den håller sig på plats själv så brukar det fungera att sätta på spärren och bilen tankar upp sig själv.

Min gissning på min egen bil är att det verkar ha något att göra med att det skvätter så dant nere i röret att pumpen tror att det är fullt...
av MB77
#1138094
trigor skrev:Har sprillans ny V40 CC (3 månader gammal). Jag har nyligen börjat få problem med tankning.

När jag börjar tanka slår bränsleslangen ifrån efter ca 0.5 l (som att tanken är full). När jag trycker handtaget igen slår det ifrån igen efter ca 0.5 l och så vidare tills tanken är full. Detta är rätt så frustrerande då det tar evighet att tanka till full tank. Jag har säkerställt att föra in påfyllningsmunstycket ordentligt så att det går igenom båda två lås i bränsleintaget men det blir likadant varje gång. Har nu testat på tre olika mackar med samma resultat.

Någon av er som har råkat ut för samma sak?
Så är det på min V40CC med, man blir tokig! På vissa tankställen funkar det, på andra blir det stop hela tiden.
Enligt verkstaden så är det väldigt vanlig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1138101
Sådan är min V40CC-16 också, på vissa pumpar. Sjukt irriterande....
av Rådlös
#1138171
Ja, tryck inte i handtaget så långt du kan. Låt det vara någon eller några centimeter kvar om det bara sitter kvar i det läget. Du hittar säkert en "rutin" för detta efter några tankningar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1138309
Jag har tyvärr inte hittat någon rutin efter 4000mil... Ibland får man tanka supersakta.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]