Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trigor
#1122861
Hej!

Har precis fått min nya V40.

Den har servisinterval på 30 000 eller ett år. Jag kör rätt så mycket och jag tror att 30 000 km kommer att gälla för mig. För det mesta är det långa sträckor jag kör.

Min fråga till er är följande. Ska man byta oftare än så och när i så fall. Behöver man alltid byta oljefilter även vid extra oljebyte? Jag frågar detta då jag tänker behålla bilen under många år och vill ta hand om den.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1122872
Alltid nytt oljefilter vid oljebyte.
Känner du lite oro så lägg in ett extra oljebyte. Jag som bara kör ca 2000mil kör tills lampan lyser.
av Rådlös
#1122882
I flera instruktionsböcker och andra anvisningar står det numera att man skall byta olja varje år. Oavsett körsträcka. Och det är ju lämpligt att göra det före vintern, då kyla och annat elände stressar motorn extra mycket. Därför "blir motorn glad" om du har färsk olja under sådana förhållanden.
Och Ja, man byter alltid filter tillsammans med oljan.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1122956
Jag servar min V40CC var 3000:e mil (var 9:e månad) och gör ett eget oljebyte med filter en gång där i mellan.

/Martin
av Arne
#1122988
Ja, gör ett oljebyte mellan, 3000 mil är ett långt intervall. Som de tidigare påpekat alltid filterbyte vid oljebyte.
av trigor
#1123027
Tack till alla i synnerhet Arne och Martin. Hur mycket brukar ni betala för detta extra oljebyte?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1123350
Jag byter oljan själv, cirka 750kr för olja och 150kr för filtret. Lämnar man in det hos någon som använder rätt olja bör det väl hamna mellan 1500-2000kr kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1123363
Jag ger ca 1200 tror jag det var, kanske uppemot 1500. Kan kolla senare om jag kommer ihåg. (Märkesverkstad)

Det var elbilsmässa i Ystad detta &arin[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinstä[…]

Lösa yttre backspeglar

Tack så mycket för ett svar på va[…]

Har grejat lite i dag med. Har torkat av all &arin[…]