Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1122022
Ja LED finns som tillval.

Grattis till bilen Stugan86, hoppas du får en bekväm vinter utan strul!
av Spark7
#1128517
Varför är manuella växellådor mycket billigare än automatiska?? Det finns ingen momentum under 200 000 kr när det gäller automatväxlad växellåda.
Vill så jäkla gärna ha en V40 men automatlådorna är svindyra. En manuell kan vara 4-50000 kr billigare. Bara att söka på blocket. :(
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1128525
Det är ju dyrt att lägga till automatlåda när du köper ny bil och märks ju särskilt när det gäller instegsmodellen.
Inte ovanligt att instegsmodeller säljs i enkla utförande och då mestadels med manuell för att hålla ner priset.
Är det som du säger, är ju gapet mellan begagnade man - aut löjligt stort.
Sen finns det ju de "ovanliga" V40 som bara har automat, ex T4 AWD och T5
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1128535
W.A.P.E. skrev:Det är ju dyrt att lägga till automatlåda när du köper ny bil och märks ju särskilt när det gäller instegsmodellen.
Inte ovanligt att instegsmodeller säljs i enkla utförande och då mestadels med manuell för att hålla ner priset.
Är det som du säger, är ju gapet mellan begagnade man - aut löjligt stort.
Sen finns det ju de "ovanliga" V40 som bara har automat, ex T4 AWD och T5
Dessutom är det lättare att sälja begagnade volvo med automatlåda vilket också höjer priset (tillgång & efterfrågan), jag tror dessutom att dem som är villiga att betala för automatlåda också oftare lägger till flera alternativ vilket gör dem dyrare jämfört med dem som bara vill ha en billig bil =manuell låda
Användarvisningsbild
av SebSE
#1128575
Telgetok skrev:
W.A.P.E. skrev:Det är ju dyrt att lägga till automatlåda när du köper ny bil och märks ju särskilt när det gäller instegsmodellen.
Inte ovanligt att instegsmodeller säljs i enkla utförande och då mestadels med manuell för att hålla ner priset.
Är det som du säger, är ju gapet mellan begagnade man - aut löjligt stort.
Sen finns det ju de "ovanliga" V40 som bara har automat, ex T4 AWD och T5
Dessutom är det lättare att sälja begagnade volvo med automatlåda vilket också höjer priset (tillgång & efterfrågan), jag tror dessutom att dem som är villiga att betala för automatlåda också oftare lägger till flera alternativ vilket gör dem dyrare jämfört med dem som bara vill ha en billig bil =manuell låda
Precis. Detta var bland annat det som avgjorde att jag valde att köpa en ny V40 istället för begagnatmarknaden

Många av de som finns ute till ett "ok" pris är väldigt lågutrustade eller bilar där ägaren lagt pengar på styling/yta istället för för mig viktiga saker som delbart drag/värmare/säkerhetsfinesser/automat/VOC. Detta gäller iofs även många demobilar hos handlarna där man verkar rikta in sig på bling for the bucks.

Dessutom så är min känslan att bilar med funktionell utrustning går som smör i solsken när de kommer ut på Blocket
Användarvisningsbild
av MartinS
#1128578
Fast automat är ju något som man antingen vill ha, eller också inte. Själv föredrar jag manuell låda alla dagar i veckan och skulle aldrig köpa en bil med automat om den fanns att få med manuell. Det är ju inte som andra "features" som man kan ge f-n i att använda om man inte gillar eller behöver dom.

Utrustningsbehov är väldigt individuellt så att köpa ny är ju enklast, men dyrt... Att köpa ny och välja rätt utrustning för när den skall säljas känns inte bara svårt, utan även j-vligt tråkigt.
av Spark7
#1128807
Tack för svar. Har en annan fråga. Har hittat en v40 från 2014 som gått 3500 mil för 180000 kr, automatväxlad=). Det är en diesel, D3 momentum. Den har all den utrustningen jag vill ha, dock kommer jag inte köra så mkt med bilen (1500-2000 mil / år). Diesel lämpar sig bäst för långkörning annars kan motorn ta skada. Ska jag slå till och köpa den ändå?
Har velat ha en v40 i över 1 års tid nu. Kliar rejält i fingrarna, samtidigt vill jag inte ha ett havererat partikelfilter. Då blir det dyrt..
Användarvisningsbild
av MartinS
#1128833
1500-2000 mil är väl inte sååå lite. Så länge du kör en lite längre sväng någon gång ibland är det inga problem anser jag iallafall. Men kör du bara 2km åt gången varje dag året runt kanske du bör fundera över ett annat drivmedel.

Så känner jag iallafall.

. Om det är så mycket liv kring V[…]

Oljafråga

Mata in ditt regnummer på oljemagasinet.se s[…]

Det är ett vitt rekangulärt relä so[…]

Tjena! Läcker in vatten som samlas och dropp[…]