Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
#1096815
På mina xenon strålkastare så finns det två små vred på ovansidan. Är dessa, eller någon av de, till för att justera hel- eller halvljuset?
För den ena strålkastaren står lite för högt eller för lågt. Eller måste man in på verkstaden för att justera höjden med hjälp av datorn?
av Halvmas
#1097584
Det finns två små vred som är sexkantiga har jag för mig. Den ena justerar ljuset i sidled och den andra i höjdled. Bara att prova. Du behöver inte åka till en verkstad för att få de justerade. Ett tips kan ju vara att ställa sig på en plan yta med en vägg 10-20 meter framför sig innan man börjar skruva så man ser åt vilket håll man justerar. Ställ dem inte för högt bara då du bländar oss andra och du kommer få många helljus emot dig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1097647
Jag har justerat mina på det viset mot garageväggen.. Hade inga 10-20 meter att röra mig med utan snarare 1-2m. För att hålla koll på förändringen satte jag en liten eltejp i överkant av ljusbilden innan jag började.

Tänk bara på att rätt små förändringar på sånt kort avstånd kan göra mycket på långt avstånd. Små ändringar alltså... ;)

Högra ljusbilden på min bil är högre än vänstra.. Så ska det typ vara då vänstra bländar mötande mer.
Användarvisningsbild
av germanbug
#1097740
joel80 skrev:Jag har justerat mina på det viset mot garageväggen.. Hade inga 10-20 meter att röra mig med utan snarare 1-2m. För att hålla koll på förändringen satte jag en liten eltejp i överkant av ljusbilden innan jag började.

Tänk bara på att rätt små förändringar på sånt kort avstånd kan göra mycket på långt avstånd. Små ändringar alltså... ;)

Högra ljusbilden på min bil är högre än vänstra.. Så ska det typ vara då vänstra bländar mötande mer.

Då hade jag det tvärt om på min, "joel80".
Det gick fint att justera. Fick vrida en hel del på höjd-vredet. Men nu är den i samma nivå som den högra :)
Och jag är mycket mera nöjd med strålkastarna nu när de står lika, varje gång jag kör in bilen i garaget då halvljuset tänds och lyser mot väggen;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1097798
Du kan tänka på att ha med dig verktyget när du besiktigar bilen... om det skulle vara felaktigt brukar man kunna få fixa det lite snabbt.
#1097987
joel80 skrev:Du kan tänka på att ha med dig verktyget när du besiktigar bilen... om det skulle vara felaktigt brukar man kunna få fixa det lite snabbt.
Jag har en liten ratt till mina justeringar. Så det går att vrida förhand. Men det går även att använda verktyget också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1098075
Menar du justeringen inne i bilen? Om du menar den så ställer besiktningen den på "högsta" läget innan dom testar. Den är till för att kunna sänka om man har släp som tynger ner bak eller annan tung last i bakluckan som gör så det blir bländande.
Eller menar du att du har nån annan "ratt"?
#1098115
Nä, det är inte den inne i bilen. Och det vredet har jag ändå inte, eftersom jag har aktiva Xenon-strålkastarna. Utan det sitter två små "rattar" på ovansidan på strålkastarna. De är ca 2 cm i diameter.

Min nyfikenhet får mig att fråga hur d[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]