Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syltburk
#976953
Hej!

Har nyligen skaffat en V40 årsmodell 2016 med "premium sound". Jag blev inte så speciellt imponerad av ljudet så jag tänkte spana in vad det var för subwoofer de har stoppat in, men jag lyckades inte hitta den. Hade förväntat mig att den skulle vara placerad där reservhjulet normalt sitter, men där var det tomt. Någon som vet var den är :?: :?: :?:

Harman Kardon verkar förneka sin inblandning i ljudanläggningen i V40. Om man kollar på deras webbsida så har de bra beskrivningar över ljudanläggningen i alla andra volvomodeller, men inte för V40. Länk: http://www.harmankardon.com/content?Con ... tive-volvo

Med vänlig hälsning
Syltburk
av Fruppzor
#977096
Tja
Tyvärr så har V40 ingen subwoofer oavsett nivå på ljudanläggningen...
Har själv premium sound och jag tycker att det är riktigt bra ljud. Om man definierar "bra ljud" som behov av ett kallsongbyte när din favorit dubsteplåt gör ett beat drop så finns det mer att önska av premium sound. Men om man mixtrar med inställningarna så kan man få en riktigt schysst och balanserad ljudbild. Speciellt fram i bilen, passagerarna bak har det inte lika bra. Men jag måste hålla med om att Volvo borde erbjuda en sub till V40. Man vill ju alltid ha mer :twisted:
av Syltburk
#977106
Fruppzor skrev:Tja
Tyvärr så har V40 ingen subwoofer oavsett nivå på ljudanläggningen...
Har själv premium sound och jag tycker att det är riktigt bra ljud. Om man definierar "bra ljud" som behov av ett kallsongbyte när din favorit dubsteplåt gör ett beat drop så finns det mer att önska av premium sound. Men om man mixtrar med inställningarna så kan man få en riktigt schysst och balanserad ljudbild. Speciellt fram i bilen, passagerarna bak har det inte lika bra. Men jag måste hålla med om att Volvo borde erbjuda en sub till V40. Man vill ju alltid ha mer :twisted:
Volvo skriver följande i sin beskrivning av ljudanläggningen: "Den 165 mm höga bashögtalaren tar de låga ljudfrekvenserna till nya djup och tillför en ny dimension till din musik, så att du faktiskt kan känna den i kroppen." De skriver även att det ska vara 10 st högtalare, och jag har bara hittat 9 st, så det verkar onekligen som att det är en jag inte har hittat.
Visserligen skriver de bara hur hög högtalaren är. Den kanske är 1 mm bred och djup och 165 mm hög, och det är därför jag inte hittar den.
av jwiss
#977112
165 mm, 6,5" är väll inget jag skulle kalla för subwoofer.
Är det inte så att dom marketdroidar om dom 4-5 6,5"are som sitter i dörrarna? Det är väll en extra i hatthyllan eller så i premium? Eller är det en center fram?
av jwiss
#977119
Det ska sitta en i mitten fram där larm-lampan sitter (tror jag), jag har en V40CCMY14 HP-sound, måttligt imponerad av ljudet, det är ivf bättre än standardhögtalarna i en -99 octavia...
av Syltburk
#977123
jwiss skrev:165 mm, 6,5" är väll inget jag skulle kalla för subwoofer.
Är det inte så att dom marketdroidar om dom 4-5 6,5"are som sitter i dörrarna? Det är väll en extra i hatthyllan eller så i premium? Eller är det en center fram?
Visst, 165 mm är ingen imponerande subwoofer, men bättre än ingenting. Tror inte de syftar på de som sitter i dörrarna eftersom de pratar om högtalaren i singular. Det saknas fortfarande en högtalare av de tio som påstås finnas. Det sitter två i varje dörr och en i mitten fram vid vindrutan, alltså nio st som jag har hittat.
av jwiss
#977132
Den där fram, det råkar inte vara en coax? 6,5:a med liten diskant i mitten? Det skulle bli 10 element totalt.
av Syltburk
#977136
jwiss skrev:Den där fram, det råkar inte vara en coax? 6,5:a med liten diskant i mitten? Det skulle bli 10 element totalt.
Så kanske det kan vara. Det hade jag inte ens tänkt på. Bra idé!
Får undersöka saken.
Användarvisningsbild
av Perra83
#977139
Ljudet från Dynaudio högtalarna får vi nog inte tillbaka. Då gick det att spela så byxorna fladdrade och armhåret stod rakt ut.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]