Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505092
Jag hittade en online rep handbok på Haynes.com som jag köpte så nu är den delen löst :). ganska väl beskrivet hur man byter "Drive shaft CV joint boot".

Nu återstår frågan ifall jag ska passa på att byta drivknut om jag ändå åker på att demontera drivknuten föra att kunna montera en ny damask, såg att det finns drivknuts-sats på mekonomen för en överkomlig peng.
#1505096
lennarte skrev: mån 04 jul 2022, 17:28 Om du plockar ut drivaxel och "skär bort" den gamla damasken så kan du "knacka loss" själva drivknuten, sätta på den nya damasken på axeln, sätta tillbaka den rengjorda och infettade drivknuten, fylla damasken med fett och trä över och klamra fast damasken igen. Låter enkelt när man skriver det, men det kan vara mycket jobb, och "kletigt". Jag hade köpt en rep.handbok och "läst på". Det verkar vara mycket pengar att tjäna på några timmars jobb.
Går det att knacka loss Drivknuten från drivaxeln utan att demontera drivaxeln helt? Något speciellt att tänka på så jag inte knackar sönder/loss något som inte ska loss? Om jag behåller fästet vid mellanlagret monterat, funkar det att komma åt att knacka loss och senare återkomstera Drivknuten då?

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]