Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229412
dissonans skrev:Man tittar på hans bild och sen tar man inversen för att omvandla från km/l till l/km.

Edit: under litern ska det stå.. Varför jag skrev halvliter kan jag inte svara på :)
Då är jag med. Men TS tuffar ju på i 130 km/tim, så det kan han vara nöjd med. :wink:
#1229416
Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
#1229417
Nickm skrev:Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
På bilden drar den alltså drygt 0,75 l/mil, känns inte orimligt i 100 beroende på hur det lutar.
Skulle ändrat enhet från km/l till l/km.
#1229419
Precis. Ställ om färddatorn omedelbums :wink:
#1229420
Tänk på att du fån och med 2018-02-01 inte får hålla i telefonen när du kör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1229422
Nickm skrev:Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
Den drar inte 14,6l/100 km utan du kommer 14,6km på en liter bensin. Byt enhet till l/km som sagt.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1229433
14,6 km/l = 6,8l/100km.

Det är så mycket som spelar in på förbrukningen. Samma sträcka vid olika förhållanden kan ge väldigt olika siffror. Årstid, motvind, däck osv. Sen är ju även ”blandad körning” väldigt olika. Testa köra lugnt en hel tank och mät upp verklig förbrukning. Finns massa appar för det.
#1229441
AndreasThn skrev:
Nickm skrev:Kanske inte skulle ha haft med det om att jag kör max 130... Menade inte att jag kör det hela tiden. Utan att jag aldrig går över det. Kör det endast om jag ör stressad till något. Annars håller jag 90% utav tiden 100-110 då motorvägen till jobbet har de gränserna. Ska prova att tanka o nollställa trippmätaren. Men som sagt. Tycker ändå att den verkar dra en del. På bilden ligger jag ju på 100. Precis under det gröna och den drar 14,6?
På bilden drar den alltså drygt 0,75 l/mil, känns inte orimligt i 100 beroende på hur det lutar.
Skulle ändrat enhet från km/l till l/km.
Känner mig riktigt dum nu hehe. Märker att jag läst det helt fel! Ska ändra direkt när jag sätter mig i bilen.

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]

Hej där. Låskistorna är dessa mode[…]