Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#991891
Fick min nya bil igår, V40cc T5 AWD körde 50 mil igår och 50 mil idag totalt 2 kallstarter.
Försökte hitta något i instruktionsboken om hur man bör köra i början, typ "inte över 3000 rpm" eller liknande men hittar inget.

Såg nåt på något helt annat forum om att man ska köra dem hårt i början och att de då skulle bli tätare.
Jag har trampat en en hel del men inte helt maxad, kört precis så som den kommer att få gå sen.
Vissa säger att jag kör som en biltjuv men det tycker ju inte jag :)

Förra bilen en 2011-C30 D2 DrivE blev väldigt mycket körd i 140, 16 mil per dag med 2 kallstarter /dag och den tog ingen olja alls innan jag bytade in den vid 10000 mil.

Hur gjorde du och hur blev det?
Hur "ska" man göra, om det finns någon som vet?
#991897
Det finns väl 2 skolor och allt därimellan när det gäller detta ämne. Den ena som du redan är inne på är att man har bara en kort period på sig att maximera expansionen av kolvringarna och inslitningen av dem mot cylinderloppet och ska därför se till varmköra så oljan fått arbetstemp och sedan köra som man stulit den. Den andra är ju helt tvärt om att man inte ska belasta motorn och köra försiktigt några hundra mil. Sedan finns säkert mängder av varianter av dessa 2. Jag har själv aldrig köpt en ny bil så jag har inga erfarenheter av dessa metoder annat än det jag läst mig till.

/John
#991920
På min fråga till säljaren om jag skulle tänka på något speciellt vid inkörning va svaret "Kör som vanligt". Säljaren menade att idag är motorn gjord med sådan precision att det har ingen betydelse om hur man "kör in" den.
Och, om det skulle vara viktigt för Volvo så hade det kommit med instruktioner.
#992762
Hej, vi fick bilen till förra semester så det blev ca 200 mil på kort tid. De första 100 milen var en plåga innan motorn "släppte".
Dock väntar jag fortfarande på att förbrukning ska gå ner... aint gonna happen :)
#993432
Perra83 skrev:Det är väl bromsarna som behöver köras in och även nya dubbdäck.
Speciellt dubbdäck. Vad gäller bilen har jag inga andra råd än övriga här: Kör som vanligt!
#993585
Brukar ta det lungt de första 150milen, mest för att kolla att allt är OK och inte utmana ödet.
Många påstår att bilar (dieslar) drar mindre efter att par tusen mil men jag har aldrigt upplevt
någon skillnad efter ca 10 000 mil eller liknande. Om så var fallet att bilar drar mindre drivmedel
efter flera tusen mils inkörning så borde det också innebära att prestandan I övrigt ökar, snabbare
etc men det har jag heller aldrig märkt...
#993663
Körde som vanligt - lugnt och fint :) bara gått 1400mil än men inte dragit någon olja. Körde in förra bilen likadant och den drog inte heller olja trots många med den motorn med just det problemet (VAG 1.2tsi).
Läste mig till att hög last på låga varv är mer skadligt än låg last på höga varv. Detta gäller enligt det jag läste speciellt vid inkörning.

Viktigaste är väl troligtvis att inte köra "skiten" ur bilen på en gång, att vänta tills hela motorn är varm innan man "gasar på" (inte bara kylarvätskan). Sunt förnuft helt enkelt.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]