Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#978946
ragnur skrev:Idag finns det ett gäng bilar på Blocket med Kinetic för runt ca 165-175 000 och därefter är det ett hopp upp till ca 195' till bilarna med momentum. Har jag fel när jag känner att Kinetic känns mest prisvärt? Det verkar märkligt nog inte vara någon särskilt stor prisskillnad, oavsett utrustningspaket, mellan 2013 och 2014 års modeller?

Nu börjar jag ju fundera på en helt ny bil eftersom värdeminskningen verkar vara sjukt fördelaktig? Amorterar jag bara 50 000 på tre år så ligger jag ju före värdeminskningen?
Känner du att du inte stör dig på att inte ha Xenon, färganpassade spolarmunstycken, infällbara speglar, led-blinkers i speglarna, bluetooth etc så tycker jag du ska köra på det! :) Har du utrymme på nöjeskontot så kanske det är värt att köpa ny bil för dig? :)
av ragnur
#978990
Har du utrymme på nöjeskontot så kanske det är värt att köpa ny bil för dig?
Tja... Jag har ett visst utrymme men jag vill fortfarande göra den ekonomiskt sett bästa affären. Första tanken var ju en nyare begagnad för att undkomma den värsta värdeminskningen, men den verkar ju inte vara så extrem. Hur som helst! Jag får hoppas att provkörningen i helgen ger några bra svar.

En annan aspekt är ju att jag ju faktiskt kan byta bil efter ett par år och då byta upp mig, om behovet av exempelvis färganpassade spolarmunstycken skulle växa sig allt för stort :)
#979246
En till aspekt av det hela är också att ju mer prylar = ju mer kan krångla eller paja. Om du inte kännner att du saknar en feature ska du inte låta ett gäng bilnördar på internet övertala dig till att skaffa dessa prylar som bara ökar din kostnad och felkällor för prylar du inte ens önskade.
Men nu vill jag ändå slänga in ett utrustningstips: skaffa en bil med driver support. Bästa paketet nånsin. Allt annat är bara bjäfs för utseendet men DS kan rädda ditt liv. Eller någon annans.
av ragnur
#985785
Tänkte passa på att tacka för alla tips och råd. Det blev en begagnad V40 (D2 2013) tillslut. Eftersom det är första bilen snålade jag till det lite och tog en väldigt billig före detta leasing-bil som gått strax under 6000 mil. Jag fick även vinterdäck, backkamera och lite andra tillval utöver Kinetic. Provkörde den en halvtimme och tyckte den kändes fantastiskt fin. Jag planerar att ha den max i ett par år så att jag lär mig köra bil och hantera den belysta växelspaken :) Sedan är planen att byta upp mig till en nyare bil med automat.

/ragnur
#985885
Grattis till ett bra köp! En säker snål bil och V40:ns sämsta egenskap bakåtsikten har du ju säkrat dig mot med backkameran. Bara att tuta och köra och njuta av en trevlig bil :-)-)
#985886
Grattis till bilen! V40 är en jättebra bil konstigt nog säljer den förhållandevis lite i Sverige. Körde en V40 förra sommaren 400 mil på 5 dagar & det va inget att klaga på. :)
#985897
I sverige får folk klaustrofobi om de inte kan packa in bokhyllan billy, blöjor för 3 månader och tre st bernhards utan att fälla baksätet simonhalmstad ;) Klart den inte säljer här.
Användarvisningsbild
av Robbex
#986169
haha. det där känner jag igen. Alla var emot att vi skaffade en V40, då vi har en son under 2 år.
Det roliga är, vi får in en barnvagn samt 4 ica kassar. Även 3 blöjpaket går in och då är det bara i bagaget. Då har vi ändå halva baksätet kvar och fylla :D
av ragnur
#986532
En liten uppdatering... Jag hämtade bilen i onsdags ca 18:00. 23 timmar senare, igår efter jobbet, tänds en varningslampan för avgasröret med texten "Motorsystem service erfordras". Så idag ska jag försöka få en tid i verkstaden och se vad det är för fel. Det kan ju vara precis vilket fel som helst men den var inne på service 22:a maj enligt boken, så det känns ju lite halvtrist...

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]