Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MB77
#966187
Snowie skrev:3000 mil nu.

mitt knarrande i passagerar dörren var mystiskt borta under någon månad men nu tillbax.
Så nästa vecka på servicen skall jag få de att fixa det.
Då och då så tycker jag backvarnaren klagar. undrar om det kommit någon ny programvara de senaste året.

Sedan iOS 8.3 så har jag fått mer problem med blåtanden att den tappar kontakten med bilen.
Samtalet fortsätter och efter några sekunder så hittar bilen telefonen igen.

Tycker stolarna är lite för smala för mig (110kg) efter man har testat V60 polestar samt BMW 4 serien så skulle man vilja ha mer skålade stolar.. samma som i V60 hade varit klockrent.

Tröskeln till bagaget är dock det mest irriterande på bilen i nuläget.
crumpets skrev:Håller med dig om stolarna snowie! De är ingen höjdare alltså. Vid 110 måste de ju kännas löjliga. Med mina 85 pannor tycker jag att jag sväller över stolen i alla riktningar redan. Jag sitter inte i mitten av stolen med stöden på lårsidorna, jag sitter ovanpå stöden med en grop i mitten.
Prov satt ni inte innan ni köpte, just stolen är ju det första man brukar justera i bilaffären :???:
Användarvisningsbild
av SoKn
#966632
Kört ca 2900 mil med min D3 MY13.

Lite otur med en parkeringskada på höger framdörr samt en sprucken framruta.

Irriterande vindbrus (vinande ljud omkring framrutan) i hög hastighet, över 100 km/t. Verkar dock vara ett vanligt fel.
Under en kort period strulade autofunktionen för elhissarna. Dvs de öppnade/stängde inte när jag tryckte knappen hela vägen. Felet försvann dock av sig självt.

I det stora hela är jag riktigt nöjd med bilen. Kan gärna tänka mig en V40 igen. :-)
Känns som en stor bil i liten förpackning.
Användarvisningsbild
av Snowie
#966763
crumpets skrev:Håller med dig om stolarna snowie! De är ingen höjdare alltså. Vid 110 måste de ju kännas löjliga. Med mina 85 pannor tycker jag att jag sväller över stolen i alla riktningar redan. Jag sitter inte i mitten av stolen med stöden på lårsidorna, jag sitter ovanpå stöden med en grop i mitten.
MB77 skrev:Prov satt ni inte innan ni köpte, just stolen är ju det första man brukar justera i bilaffären :???:
crumpets skrev:Jo absolut, men vad ska man göra. Finns inga superbra storlekar i golfklassen. :)
Självfallet provade jag dem men jag hade tänkt att åka kortare sträckor typ till Ica osv.
Men det blev det som vanligt med någon 50mils resa i månaden. Det är i dessa lägen man vill ha lite större, lite bättre :)
Kommer antagligen köpa ut min V40 efter kontraktet är slut för att ha kvar som andra bil, i de lägena är den helt perfekt.
Släpper volvo en V40 Polestar med V60 sportstolar, 350hp samt AWD kommer jag stå och banka på dörren för att få köpa en!
Användarvisningsbild
av Snowie
#968674
servicen gjord och missljudet borta.. :) var ett fäste som var löst inne i dörren.
Användarvisningsbild
av ziaal243
#973915
5000 mil på två år . har endast haft problem med bakdörrarna men fick de åtgärdade på garantin .
väldig fin bil, skulle behöva lite större bagage dock
Användarvisningsbild
av spaceuser
#975946
Haft min V40 D4 R-Design MY13 i 2 år ganska precis den här veckan. Kört väldigt lite, 1770 mil bara. Bilen har varit/är på det stora hela en bra bil, men jag känner att sätena fram är lite mindre än vad jag skulle ha önskat. Det märks mest vid långkörningar, trots mina 182 cm och 73 kg. Sedan hörs däckljudet lite för mycket på vanlig dålig asfalt, för att det ska kännas helt bra. I och för sig kanske jag borde ha förstått det med 18" IXION II fälgar, men snygga på är de onekligen. Sedan inredningen som ju är i svart. Svarta skinnsäten och svart innertak, och med dessa små LED-lampor till innerbelysning så hittar åtminstone inte jag något om jag tappat det på golvet där bak, om det inte är fullt dagsljus med sol. Återigen, men snyggt är det, men man måste hålla dammet borta, för det syns lättare. På vägen är bilen är hur stadig som helst. Motorn drar fint och sportkänslan är påtaglig. Härlig men aningen liten bil! Många har klagat på knirr och knarr lite var stans, men så här långt har jag inte hört några sådana ljud.

Men nu är det över, då jag har beställt en helt ny igen, trots massor med pengar som det kostar. Den här gången blev det en XC60 D4 AWD, som kommer att se ut så som följande länk visar i både färg och utrustning http://images2.boostmotorgroup.com/538/ ... 0899_1.jpg. Valde bla till laminerade rutor för att hålla ljudet nere. Sedan hoppas jag inte de stora 20" Titania hjulen med 255/45 däck ska störa :wink:
Användarvisningsbild
av spaceuser
#976019
svergie2 skrev:Driver support? :) Fin bil i övrigt :)
Tack! Nej tyvärr inte Driver Support, bara Driver Alert. Ville ha RSI. Plus en hel del annat.
av DrBilfåne
#988165
D2 - MY13, drygt 5200 mil. Skorr i höger framdörr vid viss musik (HP-audio). Ibland går höger bakdörr i baklås. Backkameran är lite väl seg - direkt efter start hinner bilden ofta ens börja visas innan man backat klart och ska lägga i 1:an. Annars har den funkat finfint. Tar ingen olja alls. Men en liten Dieselspis med manuell låda blir det aldrig mer... :wink:

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]