Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#633102
De kalkyler Bensin vs Diesel, som gjordes för 3 år sedan. Är det någon som ens orkat sig på att göra en uppföljning på dessa? Var det någon kalkyl som ens var i närheten av utfallet? Det kanske går att komma fram till att D2 är 1 kr billigare milen. Men hur blir det om 1 år? Om 2 år? Allt tyder på att dieselbilen blir dyrare att äga jmf bensin. Dels pga obalans i rafinianderierna (förutom att olja bara blir dyrare) men också pga de problem dieselbilen medför med försämrad luftkvalitet. Bensin är bättre för miljön än diesel oavsett vad en eventuell miljöbilsdefinition säger. Från nästa år gäller en ny miljöbilsdefinition (oklart hur den ser ut) men det vore märkligt om politikerna ska fortsätta gynna diselbilar med tanke på hur de skitar ner. Nästa år höjs också dieselbränsleskatten med 30 öre/l plus den vanliga indexhöjningen på 15-20 öre/l.

Kort sagt, den ekonomiska skillnaden är så pass osäker så välj hellre den motor du trivs bäst med. Och väg gärna in miljöaspekten också. Det är tbvå parametrar som inte ändrar sig på en dag.
#633132
Den här tråden ska inte förvandlas till ytterligare en "vad är det för bränsle som gäller i framtiden"-tråd. Det finns redan alldeles för många urspårade trådar med dålig stämning på det temat. Håll er till relevanta frågeställningar för nya V40.
#633599
Hmmm...jag kom å tänka på, angående den ursprungliga frågeställningen; vilken motor av T3 resp. D3 har jämnast gång? Dvs minst vibrationer. En 4-cyl, 1,6 liters bensinare eller en 5-cyl, 2 liters diesel? Jag trivs väldigt bra med min raka, mjuka 3,2-bensin-6:a, därför undrar jag hur dessa känns. :)

Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 o[…]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]