Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233553
De problem jag hade under det första året åtgärdades av Bilia Sisjön där jag köpte bilen, fungerade helt okej tycker jag. Efter att jag sedan bytte jobb har resten sköts av Bilia Stenungsund och det är dom som gjort alla de större arbetena och det har de gjort helt okej som sagt.

Man kan ju tänka sig att dom kanske inte är lika angelägen att fixa fel på leasingbilar som på sålda bilar? Fast i mångt och mycket handlar det nog om den man har kontakt med på verkstaden hur det fungerar i praktiken.
#1233570
MartinS skrev:De problem jag hade under det första året åtgärdades av Bilia Sisjön där jag köpte bilen, fungerade helt okej tycker jag. Efter att jag sedan bytte jobb har resten sköts av Bilia Stenungsund och det är dom som gjort alla de större arbetena och det har de gjort helt okej som sagt.

Man kan ju tänka sig att dom kanske inte är lika angelägen att fixa fel på leasingbilar som på sålda bilar? Fast i mångt och mycket handlar det nog om den man har kontakt med på verkstaden hur det fungerar i praktiken.
Vi är V40 nummer fyra och fem på leasingkontrakt just nu, och det har aldrig varit problem med att få de få felen som funnits åtgärdade..

/Thomas
#1238119
Vad tråkigt med allt strul. Jag har inte haft ett enda allvarligt problem med min MY13 som snart är fem år gammal (peppar peppar). En del skrammel i kupén som kommit och gått det är allt.
#1241313
john.h skrev:Jag har också haft/har en hel del problem med min MY16. 26 månader 4500 mil
Men till skillnad mot MartinS, har verkstaden inte åtgärdat en enda punkt.

* Förarbältet fransade upp sig på en ca 10cm lång sträcka på båda kanterna efter 6 månader*
Verkstadschefen tittade på det, tog lite bilder och återkom ca 1 dag senare.
Han hade då pratat med sina tekniker och ingen hade sett det tidigare och då fanns inte problemet. <-- Hans exakta ord
När jag frågade hur jag skulle fixa det, då jag tyckte det såg för jävligt ut, sa han ordagrant.
"Klipp till det innan du lämnar tillbaka bilen, ingen kommer se det"

*Man får slänga igen bagageluckan med kraft, annars stängs den inte ordentligt.
Detta var inte heller ett fel utan en "feature"

*Samma fel med bakdörrarna som ovanstående, man får stänga dom med ett bestämt kast.
Detta gick inte heller att åtgärda, för då skulle tydligen passformen på dörrarna bli fel.

*Har även problem med att tanka, tankhandtaget slår ifrån direkt på "auto"*. Detta gäller på alla mackar och även utomlands.
Påpekade att jag tror det är tankröret det är fel på, fick svar om att det inte fanns någon felkod i bilen, eller att någon hört något om det tidigare...

*Skrammel från b-stolpe förarsida, samt båda dörrpanelerna fram.*
Skramlet kommer vid 110+km/h, men de körde på gatan utanför i 50 och hörde inget...

*Efter 25 månader blev problemen med låsen till bakdörrarna för irriterande(tråden om bakdörrarna), men mötes bara av kalla handen, då garantin gått ut.


Så i somras kom jag helt enkelt till insikt att det inte vill åtgärda något på bilen, hade jag köpt bilen hade jag för längesedan skjutit en säkring och blivit galen.
Men nu är det en leasingbil från Bila och vill dom inte åtgärda fel, så fine. Jag har lagt alldeles för mycket tid, på all skit nu.

Man får se om detta kommer påverka mitt val av bil och märke när jag byter i december....

Bilia Sisjön pratar jag om
bilia reparna verkar lite över lag vara odugliga, har samma skämt till mekare här runt västmanland
#1247219
Tråkigt att höra att så många har problem med sina V40.
Jag har visserligen bara haft 2st.
Inga problem som jag behövt åtgärda under den tiden.
Första V40 D4 manuell 2013 gick perfekt och billig att köra.
Nuvarande V40CC D4 2016 går jättebra och kan ta ner till 0,44l/mil(minimum) med min körning.
Jag försöker hitta fel som ÅF kan åtgärda på den eftersom garanti tiden håller på gå ut men hittar inget ännu.
Det enda negativa är att vägljudet är högre än på min XC60 2018 men så är ju prislappen lite högre på den också.
Kan egentligen inget annat än rekommendera V40 om man klarar sig på en mindre bil.
#1247398
john.h skrev:
*Man får slänga igen bagageluckan med kraft, annars stängs den inte ordentligt.
Detta var inte heller ett fel utan en "feature"
Frågade min verkstad om detta och enligt dem "drar man åt" låsmekanismen hårt från fabrik för att det inte skall skramla.
Det går att lossa på det så att man inte behöver ta i, men då kanske du får skrammel istället. Jag lät min vara kvar så som den var, efter att VOC larmat ett par gånger så vande man sig.
#1247603
Min baklucka var också tight i början men efter något halvår eller så blev den bättre, kanske för att gummilister och sånt satt sig lite?! Nu är den perfekt utan att någon justerat något.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]