Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoxc7032
#1119190
Hej jag har köpt en Volvo V 40 crosscountry 2016 med volvo on call, förra bilen jag hade var en V70 rdesign 2011 men den hade ingen Voc. Så det är helt nytt för mig,det jag undrar över är varför visar den helt annorlunda i Voc jämfört med bilens färddator. I bilen visar den till exempel 8,4 i medel förbrukning och tittar jag i Voc appen så kan den visa 7,4 i medelförbrukning, jag trodde den skulle visa det man ser i bilen. Jag har mätt vid pump och den skulle då ta 0,8
Användarvisningsbild
av Perra83
#1119199
Hmmm.. jo nog är det färddatorns förbrukning som syns i appen samma med trippmätaren. Jag nollar när jag tankar och då är det nollat i appen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1119222
Beror på var du kollar i bilen.. Dels har du ju förbrukningen i instrumentpanelen. Nollan man den ska det nollas i VOC.
Sen har du ju också färdstatistik i sensus-skärmen med staplar o så. Den kan du nollställa helt utan att det påverkar VOC.
av volvoxc7032
#1119272
Jag nollar trippmätaren var gång jag tankar men inte medel förbrukningen, tripp mätaren är samma i bilen och Voc.
Så behöver man nolla medelförbrukningen var gång man tankar för att den skall visa samma ibilen och Voc jag trodde den skulle uppdateras i mellan åt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1119274
Trippmätaren mäter ju bara avstånd.. Inte förbrukning. Man måste nolla medelförbrukningen i bilens instrumentpanel för att det ska nollas i VOC. Har du inte gjort det när du köpte bilen och aktiverade VOC efteråt kan det ju vara så att dom inte stämmer överens.
av volvoxc7032
#1119351
Nu funkar det nollade allt vid tankningen denna gång det är roligt med ny teknik när man har lärt sig det. Tackar för de fina tipsen.
av fyllet
#1121341
En följd fråga ang VOC.

Jag undrar när bilen går in i läget som stänger av VOC? Vad jag menar är jag inte kan starta värmaren via appen på telefonen efter några dagar. Hur många dagar tar det innan den gå i "ströspararläge"? Det står visserligen att appen kan komma i kontakt med bilen inom 1 timme men funkar tjänsten ändå om jag skickar SMS till den för att starta värmaren?

Anledningen är att bilen kommer att ställas i Göteborg under 1 månads tid för utlandsvistelse. Det skulle vara fint att hämta bilen när den är varm då det kan skilja mellan 30-40 grader mellan semesterlandet och hemmet.
Att vänta 1 timme innan jag få kontakt med bilen så har jag antagligen redan fått väskorna och tom kommit in i bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1121352
Efter en månad tror jag den har stängt ner helt, jag tror inte du får kontakt med bilen då, eller så får någon rätta mig.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1121396
Ladda bilen innan du parkerar och låt den stå!
Bilen är varm på fem minuter.

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]