Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SuperZami
#1111240
Hej!
Jag funderar på att åka och testköra en V40 D2 -13 som gått knappt 5000 mil. Vad bör jag tänka på och leta efter?
Det är ju ändå en relativt ny bil, så bortsett från tydliga yttre skador från krockar etc, så bör det väl vara vanliga maskinella och elektroniska fel jag får leta efter?
Hur mycket information får man från exv en carfaxrapport?
Tack på förhand

Samuel
Användarvisningsbild
av ziaal243
#1111787
min har gått 9200 mil och har inte upplevt något än. årlig service och framrutabyte är den enda jag varit med om. kommer nog byta sommardäck och bromsklossar snart . har en d2 fy13 men uttagen juni 12

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Hssonen
#1112772
har haft ett fel på min D2. märkte detta ett bra tag efter jag köpt den.
bilen gjorde inte mer än 120 km/h.
sällan jag behöver använda den hastigheten på dom vägarna jag kör, men denna gången en omkörning som blev riktig
farlig då bilen dog.
felet va bränslefiltret, tydligen ett "vanligt" fel enligt verkstaden. verkade som att filtret inte klarade av större flöden.
filtret byttes på garanti, nytt filter har en blå markering på sig. frågade om dom tog in och bytte på alla, vilket dom inte gjorde då alla inte märker av felet vilket gör att man vid nästa service kan ta betalt av kunden för det nya filtret.
bilen hade då gått 5500 mil.

för övrigt en kanonbil!
Användarvisningsbild
av gripen
#1112803
Haft min D2 - 13 i ett år nu. Gått 5900 mil. Mycket nöjd. Ett fel dock. Start och stopp har lagt av. Kikar jag på skärmen under Min V40/Eco så står det att den är otillgänglig pga att batteriet laddas. Det står det oavsett hur mycket jag kör, så antingen laddas inte batteriet ändå eller tar det inte laddning. Inte för att jag bryr mig. De med automat skulle nog tom avundas mig ;)

Men jag har alltså manuell låda och vill att allt ska funka, så service får väl kika på den innan min 24 mån /2000 mil-begagnatgaranti går ut nästa år. Annars har det bara varit att tanka och åka

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Dogfight
#1112878
gripen skrev:Haft min D2 - 13 i ett år nu. Gått 5900 mil. Mycket nöjd. Ett fel dock. Start och stopp har lagt av. Kikar jag på skärmen under Min V40/Eco så står det att den är otillgänglig pga att batteriet laddas. Det står det oavsett hur mycket jag kör, så antingen laddas inte batteriet ändå eller tar det inte laddning. Inte för att jag bryr mig. De med automat skulle nog tom avundas mig ;)

Men jag har alltså manuell låda och vill att allt ska funka, så service får väl kika på den innan min 24 mån /2000 mil-begagnatgaranti går ut nästa år. Annars har det bara varit att tanka och åka

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Om det inte funkar med en längre biltur så skall den komponenten som kontrollerar batteriets laddning nollställas. Hade exakt samma fel på min bil o efter nollställningen så funkar det igen. Var en felkopplad batteriladdare som laddar när motorvärmaren o kupévärmefläkten e inkopplade. Var kopplade direkt på batteriet. det får man inte göra på nyare bilar för då kan inte bilen känna av hur laddade batterierna e. om det nu inte e fel på det lilla start stopp batteriet.
Dogfight (minns inte hur man gjorde men var enkelt iallafall. kanske räckte med o lossa minuspolen eller liknande)
av pennywize
#1112882
gripen skrev:Haft min D2 - 13 i ett år nu. Gått 5900 mil. Mycket nöjd. Ett fel dock. Start och stopp har lagt av.
Fyfan vad underbart. Hade min start/stop lagt av så hade jag not inte fixat den förrän det är dags att sälja bilen. Hemska funktion som inte går att stänga av permanent.
Användarvisningsbild
av gripen
#1112894
Dogfight skrev:
gripen skrev:Haft min D2 - 13 i ett år nu. Gått 5900 mil. Mycket nöjd. Ett fel dock. Start och stopp har lagt av. Kikar jag på skärmen under Min V40/Eco så står det att den är otillgänglig pga att batteriet laddas. Det står det oavsett hur mycket jag kör, så antingen laddas inte batteriet ändå eller tar det inte laddning. Inte för att jag bryr mig. De med automat skulle nog tom avundas mig ;)

Men jag har alltså manuell låda och vill att allt ska funka, så service får väl kika på den innan min 24 mån /2000 mil-begagnatgaranti går ut nästa år. Annars har det bara varit att tanka och åka

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Om det inte funkar med en längre biltur så skall den komponenten som kontrollerar batteriets laddning nollställas. Hade exakt samma fel på min bil o efter nollställningen så funkar det igen. Var en felkopplad batteriladdare som laddar när motorvärmaren o kupévärmefläkten e inkopplade. Var kopplade direkt på batteriet. det får man inte göra på nyare bilar för då kan inte bilen känna av hur laddade batterierna e. om det nu inte e fel på det lilla start stopp batteriet.
Dogfight (minns inte hur man gjorde men var enkelt iallafall. kanske räckte med o lossa minuspolen eller liknande)
Tack, ska pröva att lossa ena polen då. Om nu inte det medför nåt annat problem (nån som vet, innan jag gör det, för felet brådskar inte att fixa direkt Bild

Har aldrig använt nån laddare dock, så det kan det inte vara i mitt fall Bild

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av gripen
#1112896
pennywize skrev:
gripen skrev:Haft min D2 - 13 i ett år nu. Gått 5900 mil. Mycket nöjd. Ett fel dock. Start och stopp har lagt av.
Fyfan vad underbart. Hade min start/stop lagt av så hade jag not inte fixat den förrän det är dags att sälja bilen. Hemska funktion som inte går att stänga av permanent.
Bild Ja, som sagt. Det är ett fel jag minst sagt kan leva med. Men med manuell låda bestämmer man iaf själv när man vill använda det

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]