Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drawman
#1107897
Tycker BOR 19" gör sig bra på min V40 CC 8) Bild
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1108003
Monterade Alecto 19" på ålderns höst.
Trevlig fälg till en CC helt enkelt!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1108072
Alecto är grymma, själv ruskigt sugen på ett par i silver med raw copper. Men med tanke på att bilen rullar 4kmil om året blir det lite för dyrt däckkonto, också ökar ljudnivån en hel del.
Användarvisningsbild
av germanbug
#1108107
Det är bara att hålla med och göra tummen upp. Snyggt! :)
Vintern är lång. Men ändå försöka att komma på och hitta nya fälgar till sommarhjulen till våren. Fick även med vinterhjulen i bilköpet. Och på det sitter det likadana "Matres" 16", som jag idag även har på sommarhjulen. Och då blev ju saken ännu mera inspirerande på att byta till något annat, och lite större (max 18") till sommarhjulen.
av dfa
#1108111
Ni som sätter exempelvis S/V60 fälgar på en V40, hur tänker ni kring hjulbultar? Byter ni dem?
V40 skall väl ha M12 och i princip resten av Volvos modeller skall ha M14 så det skiljer hur breda hålen i fälgarna är kanske även på bultens koning(?)
Tyckte det kändes lite olustigt, så jag valde en fälg som var anpassad för V40 (Alecto) och inte från någon modell med M14 bultar.
Användarvisningsbild
av germanbug
#1111284
Det var svårare än vad jag trodde att välja fälgmodell. Det som jag är "ganska" så säker är att det ska vara en 5-eker modell... men bara lite säker ;) Endera i kombination svart/grått eller Antracit/grått, med tanke på att bilen är i silver.
Samtidigt så ska det vara lite "Volvo-känsla" i fälgen. Men inte så mycket som att det känns som en 240 eller 740. Och ännu bättre att hitta någon bil att se de tänkta fälgarna monterade.
Det är inte bara det här med att välja fälgar... :)
Användarvisningsbild
av V50åkare
#1112077
Vilka dimensioner av hjul från V60/V70 passar på V40?
Är ute efter 16" hjul.
Hur är det med hålen för muttrarna? Olika storlekar mellan V40/V60?
Kan hjulen ta i när man svänger eller ta mot bromsoket?
av dfa
#1113073
V50åkare skrev:Vilka dimensioner av hjul från V60/V70 passar på V40?
Är ute efter 16" hjul.
Hur är det med hålen för muttrarna? Olika storlekar mellan V40/V60?
Kan hjulen ta i när man svänger eller ta mot bromsoket?
Finns inget enkelt svar på frågan tyvärr.
"Passar" är väldigt subjektivt. Frågar du Volvo så säger dom att inga passar på grund av olika hjulbultar.
Utgå från det och sedan beror det på hur petig du är med rullomkrets, ET-mått och annat.
Men visst går det att få på och folk kör runt med det. Kan inte tänka mig att 16" kommer att ta i någonstans.

Spännande att se alla fälgar/hjul på blocket där det står.. Passar V40,V60, XC90 ... bla bla ... bara för attt bultmönstret råkar vara samma.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]