Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakanmild
#1104169
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp.

Bakgrundsinfo:
Jag har aldrig ägt en bil och har inget bilintresse (knappt någon i släkten heller), men för att hålla liv i körkortet tänkte jag skaffa en och skulle vilja ha en V40.
Bilen kommer användas ca 1 000 - 1 500 mil, då tror jag att jag räknat ganska högt till och med. Kommer stå i garage. Kommer användas på mestadels kortare sträckor och sessioner (nån timme). Mest för att skjutsa morsan till stormarknaden eller återvinningen.

Bör jag leasa en? Det verkar smidigt för att slippa hålla på med allt från service till försäkringar. Men antar att det kan bli just osmidigt om det händer något "avvikkande".

Köpa en ny? Kanske nypriset nästan vägs upp av att man slipper dyr försäkring i början?

Köpa en begagnad? Lämplig ålder och milantal i så fall? Någon extrautrustning man inte kan leva utan?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1104186
Hur länge har du tänkt ha den? Köper du en har du den kvar om tre år, leasar du är du tillbaka på ruta 0.

Kan bilbehovet ändras de närmsta tre åren? Leasar du sitter du ganska fast med den bilen du nu väljer, köper du kan du alltid sälja och köpa något annat.

Det är inte smidigare att leasa en bil än att köpa den, du måste ändå åka och lämna in bilen på service, och försäkring är inte krångligare än att du får en faktura eller autogiro en gång i månaden.

Kolla på en ny V40 T2 eller T3 (provkör och avgör vad som räcker för DIG), och be att få en offert på den utrustning du känner att du behöver, inte mer. Jag tror det kan bli en ganska bra deal. Begagnatpriserna på V40 är fortfarande höga, vilket gör att jag rekomenderar en ny, något jag i princip aldrig skulle göra annars.
Användarvisningsbild
av V9097
#1104197
Jag kollade begpriserna lite på bytbil.com, och efter det är jag beredd att hålla med föregående. I princip gäller antingen en 2013 års modell för runt 125-140 tusen, eller en ny. Att köpa en begagnad 2014-2015 för nästan priset av en helt ny hade inte jag gjort.

Privatleasing eller köp är mycket en smaksak. Bilen ska ju betalas hur man än gör, det är inte några enorma skillnader ekonomiskt. Fördelen med leasing är att du slipper kontantinsats. Nackdelen är att du är tvingad att byta bil när leasingen går ut. Sen kan det ju finnas andra argument som att det är roligare att äga sin bil, bara för känslans skull.

Tänk på att viss utrustning kan vara dyr att reparera om den går sönder, tex panoramatak. Även däck och fälg påverkar totalekonomin en del, stora dimensioner är dyra att byta.
av hakanmild
#1104223
robinb3rgsten skrev:Behöver du bil egentligen? Eller ska du köra bara för sakens skull?
Nja. Egentligen har jag inget behov då jag klarar mig bra med kollektivtrafiken. Skulle dock behöva köra mer för att fortsättningsvis känna mig bekväm bakom ratten. Som jag känner mig själv blir det aldrig av att låna eller hyra bil för det ändamålet, därför är tanken att skaffa en bil för att ha ett incitament till att köra mer. Plus att bil kan komma att behövas mer kommande år.
MartinS skrev:Hur länge har du tänkt ha den? Köper du en har du den kvar om tre år, leasar du är du tillbaka på ruta 0.

Kan bilbehovet ändras de närmsta tre åren?

Det är inte smidigare att leasa en bil än att köpa den, du måste ändå åka och lämna in bilen på service, och försäkring är inte krångligare än att du får en faktura eller autogiro en gång i månaden.

Kolla på en ny V40 T2 eller T3 (provkör och avgör vad som räcker för DIG), och be att få en offert på den utrustning du känner att du behöver, inte mer. Jag tror det kan bli en ganska bra deal. Begagnatpriserna på V40 är fortfarande höga, vilket gör att jag rekomenderar en ny, något jag i princip aldrig skulle göra annars.
Kan tänka mig att behålla den länge faktiskt. Tror inte behovet kommer att ändras kommande år, även om det är lite svårt att sia om. Intressant i alla fall det du skriver om att beg.priserna är höga i jämförelse med nypriser, för jag har fått lite av den känslan när jag kollat själv!
V9097 skrev:Jag kollade begpriserna lite på bytbil.com, och efter det är jag beredd att hålla med föregående. I princip gäller antingen en 2013 års modell för runt 125-140 tusen, eller en ny. Att köpa en begagnad 2014-2015 för nästan priset av en helt ny hade inte jag gjort.

Privatleasing eller köp är mycket en smaksak. Bilen ska ju betalas hur man än gör, det är inte några enorma skillnader ekonomiskt. Fördelen med leasing är att du slipper kontantinsats. Nackdelen är att du är tvingad att byta bil när leasingen går ut. Sen kan det ju finnas andra argument som att det är roligare att äga sin bil, bara för känslans skull.

Tänk på att viss utrustning kan vara dyr att reparera om den går sönder, tex panoramatak. Även däck och fälg påverkar totalekonomin en del, stora dimensioner är dyra att byta.
Är det en nackdel med leasing om man någon gång i framtiden tänker köpa en bil? Förändras t ex försäkringskostnaden om jag har några skadefria år med leasing?

Tack så mycket så länge, läser gärna fler synpunkter för att övertyga mig själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1104254
Se till att få offerter på både leasing och privatköp, och jämför sedan. Men gå inte på snacket om att det är enkelt med leasing, det är precis lika enkelt att äga en ny bil som att leasa en. Däremot blir man mer bunden med leasing, du är bunden i tre år, du kan inte byta modell, ändras förutsättningarna så du måste börja köra mycket mer än avtalat kan det bli dyrt. Ingen vet vad livet har för överraskningar...
Användarvisningsbild
av V9097
#1104293
hakanmild skrev:
robinb3rgsten skrev:
Är det en nackdel med leasing om man någon gång i framtiden tänker köpa en bil? Förändras t ex försäkringskostnaden om jag har några skadefria år med leasing?
Nej, det där med skadefria år i trafiken på försäkring är kopplat till dig som person inte till den bil du äger.

När du jämför privatleasing med köp så fundera över vad du skulle göra med kontantinsatsen om du inte köpte bilen. Om du tex får 10% i snitt per år på börsen så kan ekonomikalkylen tippa över till fördel för leasing, samtidigt som det givetvis är en risk att ha pengarna i aktier.
Planerar du att äga bilen många år så köp den, och kosta i så fall på dig att utrusta den som du vill ha den så att du trivs med den. Det allra dyraste är att göra ett köp man ångrar för att sedan köpa en annan bil efter bara något år.

Jag själv äger min bil. Jag har vid två tillfällen varit nära att hoppa på en leasing, men jag har backat ur båda gångerna eftersom känslan att äga bilen betyder en del för mig. Om jag tex vill kosta på bilen med någon stylingdetalj eller en rekond så känns det bortkastat om jag leasar bilen. Det finns heller inget datum som tickar allt närmare när jag måste göra ett nytt bilval, jag styr det helt själv.
av Malmstroem
#1104335
Om du kommer att köra så pass lite som du indikerar skulle i alla fall jag titta på en äldre billigare bil.

Om du vill ha en ny bil så fungerar det både med leasing och vanligt köp. Skillnaden för ägandekostnaden över tre år brukar inte vara gigantisk, utan det handlar mest om hur du vill äga bilen. Leasing kan vara fördelaktigt om du bor någonstans där försäkringspremien är hög, och du inte har bonus. Annars brukar det bli något billigare att äga bilen själv (förutsatt att du har kontanter till kontantinsatsen).

Det är väldigt sällan billigare att köpa en ny bil. Det är dock oftast enklare att äga en ny bil, så har du råd är det inte fel att köpa nytt.
Användarvisningsbild
av chrisrolex
#1108793
Du kanske ska ta och gå med i en bilpool som alternativ?

Sunfleet är Sveriges största bilpool och ägs av Volvo Personvagnar. Det finns olika abonnemang samt priser beroende hur ofta man kör.

https://www.sunfleet.com/

Priser:
https://www.sunfleet.com/priser/

Då får du köra ny Volvo V40 varje gång.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]