Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1079620
hehe, kul att du länkar till en firma som har gjort det till en del av sin business att "byta luft" i däck för att tjäna pengar...

I rest my case ;-)

Inte ens STRO som är lite av en lobbyistorganisation för däck och fälgbranchen lyckas ju få fram varför det skulle vara bra utan säger till och med att nyttan vid vanlig användning är begränsad...

http://stro.se/information/nitrogenfyllning-av-dack/
av Henkan
#1079625
Vojje skrev:förutsatt att ventilen är tät är läckaget endast ca 1/3 jämfört med vanlig luft.
Jag hittade ett kul räkneexempel på Vibilagare.se.

Om du fyller däcket med luft så har du i runda slänger 80% kväve (nitrogen på engelska) och 20% syre. Som räkneexempel kan vi låta allt syre läcka ut, kvar har du då allt kväve. Om man sedan fyller på med luft igen får man åter normalt däcktryck fast nu med en högre kvävehalt. I runda slängar 80% + 80% av 20%, dvs 96% kväve.
Sammanfattning: om du har ett läckage som är så litet att bara syret läcker ut och kvävet stannar kvar så kommer du efter ett antal luftpåfyllningar att bara ha kväve i däcken. Detta utan att ha betalt något för "nitrogen".
Användarvisningsbild
av Vojje
#1079633
vem har sagt att det ska betalas extra för Nitrogen? Inte jag iaf.
Jag får ifyllt av min personliga däcktekniker utan extra kostnad, och då har jag inte ens köpt däcket av denne.
Det är naturligtvis fritt att fylla sina bildäck med samma ingrediens som skottkärrehjulet om man vill, eller så stiger man in i 2000-talet
"facing forward".
Det finns veterligen ingen seriös däcktillverkare som anser att vanlig luft skulle vara bättre än Nitrogen...
av Kreensk
#1080684
Nu har jag bytt ut mina standard matres 16" till MAK Gothenburg 17". På dessa fälgar har jag valt Goodyear Efficentgrip Performance och kan säga att jag är grymt nöjd med komforten och ljudnivån. Kan varmt rekommendera dessa däck.
Användarvisningsbild
av paso
#1080755
Kreensk skrev:Nu har jag bytt ut mina standard matres 16" till MAK Gothenburg 17".
Är det standard 225 50 17" som du bytt till?
av Kreensk
#1080768
Nej. 225/45. Kanske ska ladda upp en bild? :D
Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]