Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1226844
fjohan82 skrev:I Danmark släpps varor igenom med ett värde under 80 DKK (ca 110 SEK) och i Norge 250 NOK (ca 270 SEK).
Här ska allt straffas med 125:-/paket samt 25% av varans värde i moms.... Står det inget på paketet ska de börja slita upp allt för att på egen hand börja värdra sakerna. Snacka om oseriöst...
Men varför skicka med Post? Välj annan transportör som inte tar straffavgift. :lol:
#1226868
SebSE skrev:
TommyP86 skrev:Dom hittar nog på nåt ska du se Bild
Men det blir rätt spännande med tanke på att halva bekantskapskretsen la 20 order var igår för att hinna före :D

Så närmsta två månaderna 500.000 paket i veckan på Arlanda. Och sen 10.

Roligt att posten går ut och säger "125 kr per paket och 100.000 paket i veckan kommer ge enorma intäkter...". De känns rätt stabila... (PO)
Blir nog många som går ihop och samordnar inköp likt man gjorde som ung när jag och kompisar beställde prylar från Clas Ohlson , ELFA etc. för att hålla nere den då dyra frakten jft dagens fraktkostnad.

Postnord är ju ett svart hål för oss skattebetalare idag (staten äger ju 60%) och det är väl därför de vill göra som andra EU länder, ta betalt för hanteringen för att förbättra resultatet. De får ju idag inte ett öre för alla paket som kommer från Kina och står ändå för frakten från flygplats till våra hem. Det kommer troligen gynna de svenska webbutiker som säljer Kina prylar idag.

Tullen har väl alltid gjort stickprov så folk ibland fått betala momsen. Jag själv åkte på moms+tull för 2 Lyle & Scott ulltröjor som morsan skickade från Nya Zealand trots att hon skrev att det var gåva till jul :-(O) Bäställde reparatonskit till mina baselement från USA, samma visa där, åkte på moms (men slapp iaf tull) trots att DHL skötte leveransen. Men det finns en undre gräns där man slipper tull=1500kr

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgi ... 311a5.html
Användarvisningsbild
av SebSE
#1226872
TommyP86 skrev:Nu vet jag inte om dom sagt nåt speciellt startdatum, men det är tullverket inblandat och dom vill nog ha sin tull och moms, helst igår. Risken att dina bekanta får 20x125kr är nog tämligen hög Bild
1/3 ska posten presentera sitt förslag för tullen

Sen ska de anställa personal och bygga lokaler för att kunna hantera upp emot 10 miljoner paket...

Det handlar dessutom inte om tull. Utan om att man ska betala moms oavsett värde på paketet. Detta ska posten ta 125 kr per paket i avgift för att hantera. Detta är ingen fast siffra utan man ska diskutera detta och spika reglerna.

Även posten/tullen inser nog att slumpmössigt tillämpa regler/införa nya avgifter inte kommer tas emot väl så därför kan vi anta att detta kommer kommuniceras officiellt

Att många säger "DET ÄR NU". Är nog för att svenska butiker säljer exakt 0 st mobilskal. Något som var en enorm kassako för dem tidigare då de köpt exakt samma skit som folk köper på Ali/Swish men haft 95% marginaler
#1227305
Inte för min privata, men lämnat en av företagsbilarna (V70 Bi-fuel) på verkstad för femtioelfte gången. S*itbil...
Lånebilen blev en oförskämt bekväm BMW 520d X-drive MY18 med 100 mil på mätaren, så den har jag lagt vantarna på tillsvidare... 8)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1227417
Passerat 700 mil idag. Imorgon bär det av till Göteborg. Torkarbladen är ett skämt. Får man nya på goodwill tro? Håller de samma kvalitet som de som satt på från början så kanske jag borde få en hel kartong.
#1227420
En fråga, du skriver att torkarbladen är ett skämt.
Torkar dom dåligt? Har det varit så hela tiden, eller bara dålig hållbarhet.
Jag frågar eftersom dom blad som kom med min bil, torkar dåligt rent, känns som dom bara smetar ut det på rutan ...
Användarvisningsbild
av Fisch
#1227425
De torkade okej när bilen hämtades i december. Nu efter 7 veckor och 700 mil smetar bladen bara runt skiten på rutan. Tycker försämringen kommit successivt. Typ 10% sämre var 100e mil känns det som.
#1227617
Jag tycker Volvos torkarblad har varit dåliga de sista åren och det är inte så att dem blir sämre successivt utan dem är kass från början.
Undrar vem som tillverkar dem.
Köper alltid Bosch när jag tröttnar på orginalen och bara för det så är det väl samma som orginal.
Förr stod det Bosch på bladen som låg i "Volvokartong" sen började det stå Volvo på dem och där upplevde jag en försämring.
#1227619
Jag körde Wipers egna blad några få gånger (vi har ju dessutom forumrabatt), var nöjd med resultatet men nån gång behövde jag nya blad snabbt och köpte på Biltema. Billigt? Ja. Bra? Tillräckligt. Byter en gång per år eller per säsong. Slit och släng liksom.
  • 1
  • 859
  • 860
  • 861
  • 862
  • 863
  • 1845

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]