Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
#786581
Jag ställde ett par frågor under:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=75


"Vad ledsamt att XC60 med automat (FWD) inte klarar miljöbilskraven. Hade hoppats så mycket på den. Antar att det är baserat på följande (saxat från Volvo's hemsida)?

"Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny definition. Denna definition tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372). För bilar som kan gå på fordonsgas eller E85 skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 150 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372)."

Adderar automaten så mycket CO2 och/eller tjänstevikt kontra en manuell? Om 126 stämmer så känns det som en riktigt bra siffra för en så pass stor bil, med automat och relativt hög effekt. Kan någon initierad lättförståeligt förklara hur man ska tänka kring detta vore jag tacksam.

Följdfrågan är vad skillnaden i förmånsvärdet mellan en XC60 D4 automat FWD (ej miljöbil) och en XC60 D4 manuell FWD (miljöbil) blir? Likaså hur den förstnämnda kommer att prissättas kontra den sistnämnda. Kommer den att ha ett attraktivt pris för att attrahera tjänstebilsförare, där jag tror att många av oss föredrar automat, för att kompensera det man tappar mot miljöbilarna i förmånsvärde?

För mig som har en gräns på 150 i CO2 i bilpolicyn så går båda bilarna in, men frågan är alltså vad kostnadsskillnaden blir på sista kalkylraden? Någon klok person här som kan reda ut begreppen?"

......................

Hade nog passat minst lika bra den här tråden. Någon som känner sig manad att svara?

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]