XC60 D4 fwd miljöbil
Postat: tis 17 sep 2013, 21:16
Jag försöker få klarhet i miljöbilsreglerna. I den här tråden pratas det om att XC60 FWD D4 manuell kommer att klassas som miljöbil. Kan någon redovisa den beräkningen?
Antar att man baserat uträkningen på detta (http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil) :
"Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil."
Skulle vilja se beräkningen även på motsvarande bil med nya automaten!
1) http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil
"En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller dieselsnål."
"Enligt vägtrafikskattelagen får miljöbilar fem års befrielse från vägtrafiksskatt. Från och med 1 januari 2013 förändras reglerna för befrielse från fordonsskatt för miljöbilar. Miljöbilsgränsen bestäms fr o m 2013 dels av bilens vikt och dels av vilket drivmedel den går på."
"En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. "
2) http://www.miljofordon.se/ekonomi/rabat ... rmansvarde
" Diesel- och bensinbilar kan inte få nedsatt förmånsvärde."
............
Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.
Korrekt?
För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).
Rätt eller fel resonerat?
Antar att man baserat uträkningen på detta (http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil) :
"Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil."
Skulle vilja se beräkningen även på motsvarande bil med nya automaten!
1) http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil
"En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller dieselsnål."
"Enligt vägtrafikskattelagen får miljöbilar fem års befrielse från vägtrafiksskatt. Från och med 1 januari 2013 förändras reglerna för befrielse från fordonsskatt för miljöbilar. Miljöbilsgränsen bestäms fr o m 2013 dels av bilens vikt och dels av vilket drivmedel den går på."
"En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. "
2) http://www.miljofordon.se/ekonomi/rabat ... rmansvarde
" Diesel- och bensinbilar kan inte få nedsatt förmånsvärde."
............
Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.
Korrekt?
För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).
Rätt eller fel resonerat?