Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
#788327
Jag försöker få klarhet i miljöbilsreglerna. I den här tråden pratas det om att XC60 FWD D4 manuell kommer att klassas som miljöbil. Kan någon redovisa den beräkningen?

Antar att man baserat uträkningen på detta (http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil) :
"Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil."

Skulle vilja se beräkningen även på motsvarande bil med nya automaten!


1) http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil
"En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller dieselsnål."
"Enligt vägtrafikskattelagen får miljöbilar fem års befrielse från vägtrafiksskatt. Från och med 1 januari 2013 förändras reglerna för befrielse från fordonsskatt för miljöbilar. Miljöbilsgränsen bestäms fr o m 2013 dels av bilens vikt och dels av vilket drivmedel den går på."
"En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. "

2) http://www.miljofordon.se/ekonomi/rabat ... rmansvarde
" Diesel- och bensinbilar kan inte få nedsatt förmånsvärde."

............

Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.

Korrekt?

För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).

Rätt eller fel resonerat?
av PFA
#789138
Jag får resonera högt med mig själv :)

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=442

Eftersom det bara skiljer 7 CO2 g/km mellan den manuella och automaten så måste det ha varit på håret att automaten inte blir miljöklassad. Synd.

Idag skiljer listpriset ca 18.000 SEK på manuell och automat. Den manuella kommer nu att höjas 5.000 SEK och den senare 7.000 SEK i samband med VEA-introduktionen, vilket innebär att skillnaden blir 20.000 SEK. Nu blir skillnaden högre än så i slutändan eftersom den manuella dessutom kommer att bli skattebefriad i 5 år. Har dock inte en susning om hur mycket det gör.
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 03864.html

Steget från manuell till automat blir ganska stort helt plötsligt. Man kan ju fundera på om Volvo gör något för att få fart på försäljningen av bilar med nya automaten genom andra erbjudanden...
Användarvisningsbild
av mgmannen
#789144
PFA skrev: Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.

För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).
Ja, dieselbilar är skattebefriade, men man får inte reducerat förmånsvärde.

Mitt företag jobbar enbart med basbelopp, så för mig skulle det inte påverkas i någon högre grad. Det är bara rena kronor och ören. Dvs våra regler är:

Max 7,5 basbelopp totalsumma på bilen.
Företaget godkänner ungefär en leasingkostnad på 6500:- i månaden. Överskjutande belopp blir ett bruttolöneavdrag.

Så vår totalkalkyl är Förmånsvärde + Bruttolöneavdrag överskjutande leasingkostnad + ev Privatmil.

Så i min värld så borde bruttolöneavdraget bli något mindre då skatten blir 0:-, men jag tror det är försumbart. Däremot så blir det svårare att få in extrautrustning i form av en automatlåda för 20000:- i kalkylen om man inte tullar på annan utrustning. I mitt fall hade jag varit tvungen att gå ner från Summum till Momentum, för att få råd med automatlåda.

Hade jag anställts på min firma ett år tidigare så hade jag haft mer förmånliga villkor, de som har kvar dessa villkor betalar bara förmånsvärde, har en gräns på 10 basbelopp, behöver inte köpa en miljöbil (en kollega tog just ut en S60 T6) och har gratis privatmil (upp till 1500 mil/År), men jag är inte bitter....
Användarvisningsbild
av Momentum
#789157
mgmannen skrev:
Hade jag anställts på min firma ett år tidigare så hade jag haft mer förmånliga villkor, de som har kvar dessa villkor betalar bara förmånsvärde, har en gräns på 10 basbelopp, behöver inte köpa en miljöbil (en kollega tog just ut en S60 T6) och har gratis privatmil (upp till 1500 mil/År), men jag är inte bitter....
Verkligen bra villkor, helt galet bra skulle jag väl säga
Användarvisningsbild
av mgmannen
#789256
Momentum skrev:
mgmannen skrev:
Hade jag anställts på min firma ett år tidigare så hade jag haft mer förmånliga villkor, de som har kvar dessa villkor betalar bara förmånsvärde, har en gräns på 10 basbelopp, behöver inte köpa en miljöbil (en kollega tog just ut en S60 T6) och har gratis privatmil (upp till 1500 mil/År), men jag är inte bitter....
Verkligen bra villkor, helt galet bra skulle jag väl säga
Jobbar i IT-branschen, detta var under glansdagarna i början av 00-talet. Tror att alla anställda fick välja mellan löneförhöjning eller förmånsbil. De som valde förmånsbil fick detta inskrivet i anställningsavtalet. Sedan konkade nästan firman, jag började och vi som kom in fick nya regler...
av PFA
#789298
Ja, det finns många tjänstebils- och förmånsbilsvarianter. Jag kan ta ut en bil där leasingkostnaden är max 8.200 kr/mån + upp till 10% av leasingkostnaden utöver det om man så vill. De extra procenten läggs som ett nettolöneavdrag. Leasingkostnadskalkylen räknar leasingföretaget ut efter att ha fått in offerten. BMW som ju alla känner till inte är den billigaste bilen på marknaden att köpa kan få en förhållandevis bra leasingkalkyl trots allt eftersom de har gratis service (och ett rejält rabatterat tjänstebilspaket). Likaså borde ju en skattebefriad dieselbil få en intressant leasingkalkyl. Dock har jag inte en aning om hur mycket dieselskatten är på en XC60 D4 och hur stor skillnad det faktiskt gör på kalkylen jämfört med en skattebefriad manuell.

Jag kan säkert få in den nya D4'an med automat, jag är beredd att ta lite nettoavdrag, men jag är rädd att skatten äter så mycket flis så att det inte blir mycket över till extrautrustning. Har precis motvilligt accepterat tanken att ha en XC60 utan AWD, men utan automat också....ja då får det nog bli en Bayern-kärra i alla fall.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]