Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mano
#781073
XC60 med nya D4 motorn på 181 hk blir miljöbil om Volvos siffror med ett koldioxidutsläpp på 116 stämmer och bilen väger mer än 1820kg, vilket isåfall Volvo lär se till att den gör om den inte redan gör det.
av PFA
#781184
Vad innebär det för förmånsvärdet? Vad tror du i kombination med automat? Väntar på svar från min säljare när/om nya D4 kommer med AWD, men den lär väl inte bli miljöklassad antar jag.
av para
#781246
För att få rabatt på förmånsvärdet krävs väl att det är en el, hybrid eller gasbil?
av Malmstroem
#781321
Fyrhjulsdriften torde vara med elbakaxel. Den borde i så fall ha lägre utsläppssiffror än D4 FWD.

Men den stora frågan är när den kommer. Tekniskt sett borde det inte vara allt för svårt med tanke på att V60 D6 plug-in hybrid finns redan idag. Frågan är dock om det går att göra för en överkomlig kostnad.
av PFA
#781339
Para: vågar inte svara på det. Det där med miljöbilsreglerna är en djungel. Min nuvarande FT hade ju ett trevligt förmånsvärde till årsskiftet 2011/2012 när regeringen behagade ändra reglerna. Trist när man har två år kvar innan tjänstebilen ska bytas. Än värre för privatägare naturligtvis. Någon som vet hur det ligger till?

Malmstroem: intressanta spekulationer! Kan bara hoppas på det du säger och att det går fort och att priset blir rimligt. Annars blir det en BMW för min del. Tror inte de rent strategiskt kan ha större skillnad mellan dagens FWD och AWD. Målet är säkert att få in AWD'n även den under 120-gränsen så att den passar in som tjänstebil då många företag idag har 120. Jag har dock 150 som gräns - än så länge.

Vore kul om någon har inside info! Jag hoppas på mer info efter Bildeves säljskonferens i helgen :) Åtminstone är det sagt att mer info ska komma v. 40. Får se om det sägs något om AWD då.
Användarvisningsbild
av mgmannen
#781429
Tyvärr tror jag inte att "riktig" AWD under 120 g med 181 hk, är möjligt än så länge. El-AWD kommer säkert funka, men då blir det ju inte riktig AWD och tyvärr blir nog bilen lite för dyr.
av rojo8515
#781810
Varför skulle inte EL-AWD vara "riktig" AWD? De jag pratat med som kört dessa Volvo V60 och även Lexus 450 säger att det funkar mycket bra med denna drivning. Dock kan tydligen Lexus bli tvåhjulsdriven om batteriet börjar bli tomt, det har tydligen Volvo löst med kraftig högspänningsgenerator.
Användarvisningsbild
av mgmannen
#781834
rojo8515 skrev:Varför skulle inte EL-AWD vara "riktig" AWD? De jag pratat med som kört dessa Volvo V60 och även Lexus 450 säger att det funkar mycket bra med denna drivning. Dock kan tydligen Lexus bli tvåhjulsdriven om batteriet börjar bli tomt, det har tydligen Volvo löst med kraftig högspänningsgenerator.
Frågan är om dessa personer försökt att forcera 3 dm nysnö i brant uppförsbacke till fjällstuga? I detta läge satsar jag hellre en krona på gammal klassisk mekanisk 4-hjulsdrift. Men för vanliga Svenssons på en normalsaltad moddväg så kan nog elektrisk 4-hjulsdrift fungera bra. Men i fjällstugeexemplet så skulle jag nog varken satsa på en V60 AWD eller en Lexus 450 RXH. Snarare en XC70 eller kanske hellre en Land Rover...
av perhall
#781838
rojo8515 skrev:Varför skulle inte EL-AWD vara "riktig" AWD? De jag pratat med som kört dessa Volvo V60 och även Lexus 450 säger att det funkar mycket bra med denna drivning. Dock kan tydligen Lexus bli tvåhjulsdriven om batteriet börjar bli tomt, det har tydligen Volvo löst med kraftig högspänningsgenerator.
Lexus 450:s AWD är en riktig katastrof, tro mig... troligen marknadens absolut sämsta (och sämst i AWD-tester...). V60 D6 har jag inte testat, troligen bättre än Lexus 450 men aldrig så bra som en riktig AWD
/PH
av perhall
#781839
Har man haft en 745 GLT 16 Valve innan så är ju Lexus 450 bättre så det beror ju på referensramen.../PH
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]