möss

Volvo S60N, V60 samt XC60 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

möss

Inläggav cepe sön 14 okt 2012, 13:36

Hej.

Har haft möss i motorrummet som kalasat på diverse isolering och gummiprylar!!
Någon mer med samma problem? :cry:
cepe
Övningskörning

Kör: v60 t3 momentum my11

Re: möss

Inläggav Droopy sön 14 okt 2012, 14:01

Nog ganska 0ovanligt att en musfamilj flyttar in under huven på en bil, dok ett jobbigt problem då möss kan gnaga sig igenom det mesta, du får ta och ringa Anticimex el dyl.
Droopy
Bensin i blodet

Inläggav cepe sön 14 okt 2012, 15:33

De har inte flyttat in bara varit där över en natt och "roat" sig... Har haft fälla i motorrummet några nätter utan fångst.
Var på verkstaden i fredags för att kolla så det inte var värre än jag själv sett. Men det verkade Ok i övrigt. Har inte sett några nya spår av möss i bilen de senaste veckorna så ingen som bosatt sig i allafall. Enligt verkstaden så var det inte så jätteovanligt.Har nu 3 olika sorts gift ett antal fällor samt 2 "musskrämmor" i garaget.....
cepe
Övningskörning

Inläggav standardgbg sön 14 okt 2012, 16:32

Jag såg på Bosse bildoktorn när det gick på SVT att en gammal dam hade samma problem med sin 850. Dom hade byggt bo i boxen för luftfiltret och gjorde att bilen gick väldigt dåligt.
Då var tipset att parkera bilen på granris för det gillade dom tydligen inte.. Kan det vara något?
Senast redigerad av standardgbg sön 14 okt 2012, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
standardgbg
Övningskörning

Kör: S60 D4 R-design MY13

Inläggav Vojje sön 14 okt 2012, 16:35

Vem säljer granris då? Biltema?
life is like a bitch, the bitches are alive!!!
Användarvisningsbild
Vojje
Tävlingspostare

Inläggav standardgbg sön 14 okt 2012, 16:39

Vojje skrev:Vem säljer granris då? Biltema?

http://www.annonsfynd.se/5278649.htm :D
Användarvisningsbild
standardgbg
Övningskörning

Inläggav Vojje sön 14 okt 2012, 16:45

"Barrar inte, allergisäker". Vill du att mössen ska bosätta sig för gott? :lol:
life is like a bitch, the bitches are alive!!!
Användarvisningsbild
Vojje
Tävlingspostare

Inläggav standardgbg sön 14 okt 2012, 16:52

Vojje skrev:"Barrar inte, allergisäker". Vill du att mössen ska bosätta sig för gott? :lol:

Vi lever ju i ett modernt och medvetet samhälle haha
Användarvisningsbild
standardgbg
Övningskörning

Inläggav Droopy sön 14 okt 2012, 17:26

cepe skrev:De har inte flyttat in bara varit där över en natt och "roat" sig... Har haft fälla i motorrummet några nätter utan fångst.
Var på verkstaden i fredags för att kolla så det inte var värre än jag själv sett. Men det verkade Ok i övrigt. Har inte sett några nya spår av möss i bilen de senaste veckorna så ingen som bosatt sig i allafall. Enligt verkstaden så var det inte så jätteovanligt.Har nu 3 olika sorts gift ett antal fällor samt 2 "musskrämmor" i garaget.....

Det är klart, har man ett eget garage är väl risken för möss större, är så van att stå ute att jag inte tänkte så långt. du får aptera garaget med fällor och hålla tummarna.
Droopy
Bensin i blodet

Inläggav crumpets sön 14 okt 2012, 17:59

standardgbg skrev:Jag såg på Bosse bildoktorn när det gick på SVT att en gammal dam hade samma problem med sin 850. Dom hade byggt bo i boxen för luftfiltret och gjorde att bilen gick väldigt dåligt.
Då var tipset att parkera bilen på granris för det gillade dom tydligen inte.. Kan det vara något?

Det hände faktiskt på vår honda civic... Trodde det var en skröna bara, men det var ett bo FULLT med nötter och löv i hela luftburken :shock:
Bild
Användarvisningsbild
crumpets
Moderator
Moderator

Kör: V40 D3 Summum

Inläggav MartinS sön 14 okt 2012, 19:59

Brorsan fick inte igång sin bil för några år sedan och fick putta igång den för att köra till verkstaden. Där konstaterade man att en råtta blivit grillad på startmotorn. Så är det att bo på östermalm i stockholm ;-)

/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Jag NOx-kompenserar för din dieselbils mijöfarliga utsläpp.
Användarvisningsbild
MartinS
Tävlingspostare

Kör: XC60 T6 AWD Polestar och S40 2.0T

Inläggav tobbeturbo33 tor 08 nov 2012, 22:39

Har också haft möss i min V60 D3, De har gnagt på frigolitbitarna som sitter på varsida och tätar uppp mot plasten som är under vindrutan.

Dock inte sett något annat!!

Men man blir lite orolig... Mina föräldrar hade en S80 förrut (2,5T) Som helt plötsligt "dog" under körning, På verkstaden så visade det sig att en mus hade kommit in och hamnat mellan kamrem och kamdrev, Motorras som följd!!
tobbeturbo33
Övningskörning

Inläggav cepe fre 09 nov 2012, 18:55

Ja de bitarna har de ätit på hos mig också tänkte vänta med att byta dem tills mussäsongen är över...
Jag sätter en fälla vid varje framhjul när jag parkerar bilen på kvällen och en i motorrummet som jag binder fast i fall det skulle bli fångst.Har dock inte fångat någon där och inte heller sett några nya spår i Volvon.
Har en gammal bmw också i den har jag tagi 2 möss med fälla i motorrummet! På den hadde de bitit av en vakumslang så den gick lite illa :wink:
Hoppas du klarar dig från mer bekymmer med odjuren.
cepe
Övningskörning

Inläggav Lazy fre 09 nov 2012, 19:56

Möss i all ära, men när jag körde iväg en dag i somras på Gotland för att åka och tanka så öppnade jag huven för att fylla på spolarvätska, då var det nära att jag sket ner mig när jag såg att det låg en orm i motorrummet, tack o lov var det bara en snok som jag kunde lyfta in i skogen. :-O)
Lazy

Inläggav kallessida lör 10 nov 2012, 23:59

tobbeturbo33 skrev:
Men man blir lite orolig... Mina föräldrar hade en S80 förrut (2,5T) Som helt plötsligt "dog" under körning, På verkstaden så visade det sig att en mus hade kommit in och hamnat mellan kamrem och kamdrev, Motorras som följd!!

Gick det på musens dödsbo eller täckte deras försäkring det? :lol: :-)-)
kallessida
Däckkrängare

Kör: Volvo V60 T6 Black-R Polestar

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo S60N (11-) V60, XC60