Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#671679
Är det någon mer som fått problem med kontakten för huven? Min XC60 har klagat en gång på att huven inte var stängd och nu idag gick larmet och när jag låste upp bilen stod det att motorhuven var öppen. Känns ju som ett klassiskt V70N fel som volvo borde jobbat bort vid det här laget.

Några ideér om vad som behöver göras? Kan man göra rent eller är det byte av huvlås som gäller? Eller kan det vara glapp i någon kabel?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#671718
Testade att motionera det högra låset (passagerarsidan) där givaren sitter men utan framgång.

Vågar man delar på kontakten och kortsluta i bilens kontaktstycke, i felsökningssyfte? Eller är det någonting fancy i huvlåset utöver en brytare, någon som vet?

/Martin
av peetan
#671985
Sitter en mikrobrytare i huvlåset, bara att böja till.
Man måste dock ta ut låset och sen dela. Sen är det inte helt säkert att det funkar ändå
Användarvisningsbild
av MartinS
#671991
Tackar!

Jag beställde ett bättre begagnat lås igår från bildelsbasen för kaffepengar, hoppas det fungerar bra. Jag mätte upp det gamla och det var avbrott oavsett hur väl man försökte "låsa".

Behöver man ta bort fronten för att byta eller går det att komma åt från sidorna på något sätt, vet du det? Alla tankar, tips och ideér är välkomna!

/Martin
Användarvisningsbild
av chrille300
#672015
Går inte sånt på garanti eller liknade? Så fall borde du ju kunna få det fixat hos en Volvo verkstad. Dyrt kanske i för sig om det inte går på garanti. Men det lär ju bli rätt gjort iaf.
Användarvisningsbild
av EjS
#672100
jajamen - har samma problem på min Xc60 från 2009.

Jag försökte mig med en lösning "lazy american style": tömde en WD40 ner på gångjärnen og motionerade lite. det funkade.

Men varför öppnar du motorhuven alls :)

VH Esben
Användarvisningsbild
av MartinS
#672171
chrille300 skrev:Går inte sånt på garanti eller liknade? Så fall borde du ju kunna få det fixat hos en Volvo verkstad. Dyrt kanske i för sig om det inte går på garanti. Men det lär ju bli rätt gjort iaf.
Det är ingen garanti kvar på bilen, goodwill, njae kanske... Jag är kanske väl skeptisk, men vill man ha något gjort riktigt så får man göra det själv...

Nu blir det byte i allafall, frågan är bara hur mycket man behöver ta bort, det kanske är enklast att lyfta av fronten, trots att jag har motorvärmare.

/Martin

PS. Huven öppnas för att ha koll på vätskor men framförallt för att hålla rent, få saker slår ett glänsande motorrum.
Användarvisningsbild
av MartinS
#672536
Lite osäker på varför jag nu utmärker mig som en riktigt bilägare, men misstänker det har med min syn på rena motorrum att göra?

Så här skall det se ut:
Bild


Inga mer tips om hur man lättast byter huvlåset med givaren? Behöver fronten bort?

/Martin

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]