Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#663376
Idag kom ett felmeddelande i displayen "Växellåda, nedsatt funktion" Och det kom vid normal lugn körning efter en 5 mils tripp och normal svensk utomhustemperatur.
Stannade bilen, stängde av motorn, tog ur nyckel och startade sedan - felmeddelandet var borta? Är det något typfel som är känt eller? Bilen i fråga är en V60 MY2012 D3 6vxl geartronic automat med 1200 mil på mätaren.
#664987
mange157: Fick du ett felmeddelande eller återkom dom gång på gång vill säga? Och märkte du av några fel på automatlådan? Min låda går bra, är lite osmidig vid låga farter. Tex. när man bromsar in svänger in på en tvärgata/väg, då har lådan lite svårt att välja "rätt växel" Men vad jag har läst så är dom så eller?
#665073
Verkar som mångas klagomål är relaterade till att man har dålig eller ingen erfarenhet hur en automatlåda arbetar.
Därför kommer det upp mer att man tror att den skall vara som när man växlar manuellt.
Att det slirar eller upplevs som detta är ganska normalt, på en bensinare märker man det väldigt lite, men på en diesel hör man det tydligare pga av motorljudet.
Volvos autlådor är numer bra, men, 7och 8 vxl är än mer utvecklade...kanske att hoppas på lite längre fram
#665144
LJN skrev:mange157: Fick du ett felmeddelande eller återkom dom gång på gång vill säga? Och märkte du av några fel på automatlådan? Min låda går bra, är lite osmidig vid låga farter. Tex. när man bromsar in svänger in på en tvärgata/väg, då har lådan lite svårt att välja "rätt växel" Men vad jag har läst så är dom så eller?
Det började med att den högg när den växlade vid 50 och felmeddelandet kom när jag belastade lådan med husvagn efter och det blev oftare och oftare till slut så låste lådan sig totalt i treans växel,men efter jag stängt av bilen så funkade det igen och då beslutade volvo sig för att byta låda
jag var nod inne på volvo fyra ggr och klagade på lådan men dom sa att det inte var något fel på den då trots felmeddelande varningarna
#665175
mange 157: Tack för svar, då låter jag det vara det vara som ett tillfälligt felmeddelande så länge:)
/Lennart
#672042
Fick meddelandet växellåda nedsatt funktion i helgen. Kontaktade Volvo on call och de meddelade att så länge det inte lyser en röd lampa så är det bara att tuta o köra. Märkte efter det att växellådan hugger när den växlar ned och tyckte det var knepigt på en XC70 D5 MY12 med 1700 mil på mätaren. Ringde verkstaden som bad mig komma upp på en gång, förmannen sa att det inte var något problem men vi bokade en tid två veckor fram. Körde två dagar till och nu känns det som att bilen hoppar en meter framåt när jag ligger i D. Pratade med min säljare och åkte upp till verkstaden IGEN, fick prata med en mekaniker som hade hört detta om ett flertal bilar och att de i GBG jobbade på en lösning. Han sa att derby kunde bli tal om ett byte av växellådan. Verkar vara ett vanligt problem.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]