Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
#805356
Har en V70 MY12 2.5FT nu och skall precis till och byta. Blir jag missnöjd med en V60 och bör välja en V70 igen eller är V60 lika OK som V70? Hade tänkt mig en AWD och D4. Funderade också på en XC60 AWD men den verkar lite väl dyr..

Tack på förhand för synpunkter..
Användarvisningsbild
av grillchips
#805408
Du är medveten om storleksskillnaden i V60 kontra V70?
av Skruvteknikern
#805410
hakank skrev:Har en V70 MY12 2.5FT nu och skall precis till och byta. Blir jag missnöjd med en V60 och bör välja en V70 igen eller är V60 lika OK som V70? Hade tänkt mig en AWD och D4. Funderade också på en XC60 AWD men den verkar lite väl dyr..

Tack på förhand för synpunkter..
Tror absolut att du kommer att vara jätte nöjd med en v60 istället för v70 + att det kommer bli lite omodernt med v70 nu när den kommer att byta namn till v90 inom nästa år, håller själv på att kolla bilar, men mitt blir inte av först än nya d3an med VEA blir tillgänglig.

Lite små saker jag hakat upp mig på v70 är:

5% dyrare, högre förbrukning, plåtburks känsla (klassisk men ändå lite mer omodern kaross + att mitten panelen är lutad mot passagerare istället för förare, lite men tillräckligt mycket för mig att störa sig på). Positivt för min del är dock stora lastutrymmet i höjd och bredd. Använder du som redan har v70 dock det lastutrymmet hela tiden är frågan + en till sak är väl att mitt-delen på bilen med armstöd och mugghållare är snyggare än v60.

Det som är negativt med v60 är dock att den inte är lika hög i bagageutrymme. Positivt: billigare i pris, drift, förbrukning, skatt osv och allt detta påverkar givetvis försäkringspremien också, sjukt snygg kaross speciellt med vea-diesel motorer där dem snygga slutrören är standard numera + ny växelspak + rattvärme.

Slutsats: Om du som redan har v70, använder du alltid myckeeeeet lastutrymme köp v70, annars köp en v60, lastvolym v70 575liter, lastvolym v60 430 liter. Dock stort ändå och visst kan man fälla ner stolar om det skulle krisa sig :)
Användarvisningsbild
av hakank
#805485
Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Användarvisningsbild
av skyrazer
#805494
hakank skrev:Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Jämföra V50 och V60 är som att jämföra äpplen och päron kan jag säga. Testa baksätet i V60:n innan du bestämmer dig om det är det det hänger på :)
Jag tycker absolut V60:n är det självklara alternativet men jag har varken barn eller några större lastkrav.
Komforten i V60 kontra V70 är snarlik skulle jag säga, dock rullar V60:n lite lättare på krinelikrokvägar och möjligen lite stötigare över lag.
Användarvisningsbild
av hakank
#805527
skyrazer skrev:
hakank skrev:Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Jämföra V50 och V60 är som att jämföra äpplen och päron kan jag säga. Testa baksätet i V60:n innan du bestämmer dig om det är det det hänger på :)
Jag tycker absolut V60:n är det självklara alternativet men jag har varken barn eller några större lastkrav.
Komforten i V60 kontra V70 är snarlik skulle jag säga, dock rullar V60:n lite lättare på krinelikrokvägar och möjligen lite stötigare över lag.
Inser att V50 inte kan jämföras med V60. Hade den bara som referens till vad jag inte gillade :-)

Inga barn och baksätte åker jag bara i om jag blir full vilket kanske händer en gång per år numera så det är inte heller kritiskt. Dock upplevde jag min S60 som jädrigt stötig. Är det samma med V60?
av Lövet
#805544
Den upplevda kvalitetskänslan i V60 ligger på ett helt annat plan än V50.
Användarvisningsbild
av Lazy
#805610
V60 sportchassi bra vid mycket landsvägkörning
V60 komfortchassi bra vid mycket stadskörning
av Skruvteknikern
#805964
hakank skrev:Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Säger bara så här: DU blir inte besviken på en v60 och v70 har man inte satsat på att få den till mer premium på sistonde då det kommer en v90 snart som ska bli mer premium medan man hård satsat på v60, tycker absolut att du ska köpa v60 och köper du summum lär du inte bli besviken, kanske satsa på summum v60 än momentum v70? billigare i allt + mycket snyggare, då nämner jag inte ens ny slutrören till vea motorerna, igen :)

Eller så kan man alltid säga så här, åk till volvo handlarn och säg att du vill prov köra en v60 med vea motorn och någon bra utrustning, om dem har det, annars pröva en v60 med bra utrustning (helst summum eventuellt r-design om dem inte har summum inne). Jag är helt övertygad om att du lär bli positivt överraskad.
Användarvisningsbild
av hakank
#806420
Det slutade med en XC60 AWD. Inte för att det är något fel på V60 utan att skillnaden i pengar var så liten. Provkörde en V60 D4 AWD mycket imponerande. Och hade det inte varit för den lilla prisskillnaden (i sammanhanget) så hade jag slagit till.

Tack för hjälpen med era synpunkter.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]