Är ni nöjda med er V60

Volvo S60N, V60 samt XC60 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Re: Är ni nöjda med er V60

Inläggav Ferraridriver lör 23 jun 2012, 13:57

Har haft min V60 T5 Manuell Ocean Race sedan april och det är min första Volvo sedan jag körde Amazon på 80-talet. Jag kör förutom min Volvo, BMW 740 och Mercedes E500 T så det är min referensramar just nu.

Mina intryck av V60 T5 med nya 2.0 liters motorn är inte als bra. Motorn är definitivt den största besvikelsen. Förutom att vara otroligt törstig är den förunderligt trist och att den skulle ha 240hk måste helt enkelt vara fel. Att man tog ur 5:an måste bara vara en ren katastrof!!! Att man som grädde på moset har sådan ofantligt "torque steer" gör helheten till en riktig katastrof...

Andra saker som stör mig är chassit. Jag beställde ett komfort-chassi och i kombination med allt för hårda bussningar verkar man få det sämsta av två världar. Hårda stötar vid mindre ojämnheter och i övrigt ett gungigt uppträdande som gör att alla som åkeri bilen blir sjösjuka, mycket märkligt...

Till det positiva är att standard-stereon och Iphone-integrationen funderar så bra samt att barnsätena bak fungerar perfekt :-)

Jag kan konstatera att Volvo har LÅNGT kvar till sina tyska kollegor och att en 8 år gammal Mercedes är ljusår bättre än en ny V60, men det är kanske att jämföra äpplen och päron. Nästa bil blir en billigare Volvo och ett byte till en nyare MB.
(Volvo V60 Polestar MY17)
Volvo XC70 D5 AWD Polestar -16
Porsche 997 Carrera S -09
Ferrari 430 Scuderia -09
Ferraridriver
Halkkörning

Inläggav meko lör 23 jun 2012, 14:46

Amli skrev:Jag upplever det som att alla är nöjda med sina V60 och gillar att köra dem. Skoj :-)-) Men det känns oxå som att nästan alla har haft något problem med dem, vissa större än andra. Det är illa. Byggkvaliteten verkar mao inte vara V60s äss i rockärmen, eller?

Tänk på att vi som skriver här bara utgör en liten, liten, liten (och kritisk) del av alla V60 ägare! Man kan nog tänka sig att många av dem som inte hörs och syns här tillhör typen som är nöjda med sin bil! :wink:
V60 D4 AWD -15 Polestar, Summum Business, VOC, Nav. mm.
V60 T4 F -12 R-Design, RTI mm. (såld)
Användarvisningsbild
meko
Däckkrängare

Kör: V60 D4 AWD Summum -15

Inläggav Steff 99 lör 23 jun 2012, 15:06

Konstigt att även tyska motorpressen har en helt annan uppfattning om den kritiken,
Men självklart jämför man med en ny BMW 7-serie eller en ny E klass så kanske man kan förmoda att den som jämför inte riktigt har fattat att V/S 60 är en bil som vänder sig till en helt annan kundkategori.
Hade man däremot jämfört C klass alt. 3 serien skulle det vara mer relevant.
I den jämförelsen kommer också downsize igen på motorsidan till större rättvisa, eftersom även då tyskarna har små 4 cyl motor.
Jag kan konstatera att Volvo närmat sig sina tyska konkurrenter väldigt snabbt speciellt när det gäller XC 60, V/S 60 och med nya V 40.

Volvo ger idag mer valuta för pengarna och speciellt om man väljer till alla olika säkerhetssystem.
Volvo XC60 AWD MY 11B Polestar 225hk 460nm
Steff 99
Volvotok

Inläggav Blixnabb lör 23 jun 2012, 20:12

So far so good...
1800 mil på 9 månader.
Har bara varit några småsaker som jag retat mig på, ljusår ifrån V50an -05, nästan lika bra som V70 classic -08.
Det som jag möjligen retar mig mest på är bränsleförbrukningen som med 17" är lite hög, men betydligt lägre än V70an...
Trivs mycket bra i bilen, hoppas att jag gör det även efter en 200mils resa med enbart bränsle och pissa pausar.
Blixnabb
V60 D4 Momentum BE MY16
Fiesta Titanium D+X++ -11
MB 350 SL -72
S40 2.0T -04
Focus RS -04
Användarvisningsbild
Blixnabb
Däckkrängare

Kör: V60 D4, 350SL, Fiesta, S40

Inläggav BlackbirdCaD sön 24 jun 2012, 08:26

Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
BlackbirdCaD
Halkkörning

Inläggav sony sön 24 jun 2012, 08:49

BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.

Jag har inga såna problem med min bil,men visst tex min bror hadde lite problem med raslande i bilen, men det skramlar inte längre.Det var kåpan runt innerbackspegeln som var lite lös.Åtjärde, tryckte till den och oljudet försvann.
Som sagt,jag är jätte nöjd med min V60 men det är som i ett äktenskap,man måste älska både bra och dåliga saker hos varandra.
XC90 D4 AWD inscription polestar.
V40 D2 Your edition
Körde XC60 D4 AWD Polestar R- Design
V60 D5 Momentum
V70 170hk Momentum
S40 T4 Momentum
Användarvisningsbild
sony
Olja under naglarna

Kör: XC90 D4 AWD Polestar.V40 D2 your edition

Inläggav Tobbev sön 24 jun 2012, 09:21

Jag har en T3 med alla paket och jag är väldigt väldigt nöjd med min bil. Går hyfsat snålt och är piggare än jag förväntade mig (beställde den innan T3 fanns för provkörning).

Det enda jag har haft lite problem med är RSE (Baksätesentertainmentsystemet) men det har nu bytts och kommer bli noga testat under semestern.

BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.

Har inte hört ett enda knarr från min inredning, och även tyskar kan ha sådana problem som är svåra att hitta. Kollegan hade precis inne sin F10 för andra gången för att undersöka vad i instrumentpanelen/mittkonsollen som knarrar utan att de löste det. Det är ju nackdelen med dessa problem, kan vara ett rent helvete att hitta orsaken.

/Tobbe
XC60 D4 Summum Polestar -17
Tobbev
Mekaniker Wannabe

Kör: XC60 D4 Summum Polestar -17

Inläggav PaNi tis 26 jun 2012, 19:58

Klart nöjd, bästa bilen jag haft hittills. Största plusset är körglädjen, chassit är suveränt avvägt och det är (lite för) lätt att glömma att man inte är ensam på vägarna. Har en kurva på väg till jobbet som jag försöker köra lite fortare igenom varje dag. Längtar efter vecka 28 då jag skall köra Göteborg-Luleå tur och retur! Varför flyga när man har en V60?!

Ska jag klaga på något så är det parkeringsläget för höger torkarblad. OERHÖRT fult, jag stör mig på det varje gång jag tittar ut genom vindrutan. City Safety har löst ut ett par gånger också när jag på min dagliga parkeringsplats kört lite för fort in mot häcken som omsluter parkeringsplatsen. Shit va rädd jag blev första gången, fattade inte vad som hände. Jaja, bra att veta att det fungerar.
Användarvisningsbild
PaNi
Olja under naglarna

Kör: XC60 D5 AWD Man Polestar MY16

Inläggav PaNi mån 16 jul 2012, 13:36

Efter den långa semester-resan är jag nu än mer nöjd än jag var innan. Bagaget hade jag inga som helst förväntningar på, men där ryms betydligt mer än jag trodde. Är så nöjd med att jag inte valde ytterligare en V70 för bagagets skull.
Användarvisningsbild
PaNi
Olja under naglarna

Kör: XC60 D5 AWD Man Polestar MY16

Inläggav Blixnabb mån 16 jul 2012, 22:44

Efter 466 mil och 17 dagars semesterresa så kan jag konstatera att normalt bagage för en familj på 4 pers får plats men att jag får problem på pråmen i Puttgarden, fick bara med 5 flak öl, 5 bib, 5 flaskor samt ett par påsar godis, får nog ta och skaffa takbox till nästa gång eller slänga av lite av frugans kläder......
Blixnabb
V60 D4 Momentum BE MY16
Fiesta Titanium D+X++ -11
MB 350 SL -72
S40 2.0T -04
Focus RS -04
Användarvisningsbild
Blixnabb
Däckkrängare

Kör: V60 D4, 350SL, Fiesta, S40

Inläggav riha ons 18 jul 2012, 22:07

PaNi skrev:Klart nöjd, bästa bilen jag haft hittills. Största plusset är körglädjen, chassit är suveränt avvägt och det är (lite för) lätt att glömma att man inte är ensam på vägarna. Har en kurva på väg till jobbet som jag försöker köra lite fortare igenom varje dag. Längtar efter vecka 28 då jag skall köra Göteborg-Luleå tur och retur! Varför flyga när man har en V60?!

Ska jag klaga på något så är det parkeringsläget för höger torkarblad. OERHÖRT fult, jag stör mig på det varje gång jag tittar ut genom vindrutan. City Safety har löst ut ett par gånger också när jag på min dagliga parkeringsplats kört lite för fort in mot häcken som omsluter parkeringsplatsen. Shit va rädd jag blev första gången, fattade inte vad som hände. Jaja, bra att veta att det fungerar.

Jag håller med om höger torkarblad, parkeringsläget, det är samma på XC60. Varför har de gjort det så långt så att det inte kan gå så långt ner att det inte syns? Nej, istället skall den sista/yttersta delen synas. Trams.
Nuvarande:
V90 D4 AWD MY18 (aut): Bild

Tidigare:
V60 D4 AWD MY15 (aut)
XC60 D3 AWD MY12
XC70 D5 AWD MY09
V70 D5 MY06
S60 2.4T MY03
V40 2.0T MY00
riha
Olja under naglarna

Kör: Volvo V60 D4 AWD MY15

Inläggav tgneb ons 18 jul 2012, 22:35

Anledningen till det extra långa torkarbladet är att det skall nå säkerhets och hjälpsystemen i överkant på vindrutan.
tgneb
Halkkörning

Kör: V60 D3 SUMMUM MY12

Inläggav HiTek tor 19 jul 2012, 07:14

tgneb skrev:Anledningen till det extra långa torkarbladet är att det skall nå säkerhets och hjälpsystemen i överkant på vindrutan.

+1
http://www.carbonclubsweden.se - Carbon Club Sweden (CCS)
HiTek
Olja under naglarna

Kör: Volvo V40 T5 Carbon Edition PPP -16

Inläggav hållundan tis 24 jul 2012, 08:22

Liten summering efter ~1000mil med min V60 Drive R-design '12.

+ Trevlig att se på.
+ Rätt skön att köra.
(+ Gött med förmånsbil/all inclusive)

- Gnissel och gnek till förbannelse, överallt såsom;
* Knarrande kopplingspedal
* Gnisslande innerhandtag i taket
* Gnisslande inneröppnare
* Gnekande B-stolpe (någonstans i B-stolpeområdet, lås/striker/bälte?) när man kör över farthinder/ojämnheter
* Rattlande/skramlande trimpanel/dörrpanel höger fram vid 70hz
* Övriga odefinierade interiöra gnekljud

- Vibrerande innerbackspegel vid segdrag
- Högljutt/dåligt isolerat start/stopp-relä. Låter som fan
- Sensus som hängt sig flertalet gånger
- Värdelös Bluetoothkommunikation (kan ha att göra med HTC, men tycker ändock att den är för seg och "osmart")
- Övrigt mjukvaruskum, typ stendöd vid start/stopp + aktiverade torkare -> Startknapp för att komma iväg från rödljus
- Generellt dålig passning/trimning av bilen (typ bakljus mot kaross)
- Torkare, som nämnts tidigare

Har just nu bilen inlämnad för andra gången (första gången byttes trimpanel/dörrpanel VF för helt undermålig finish på "kromlisten" runt armstödet + lite annat) och har fått en V60 Drive Momentum som lånebil. Den innehåller i princip allt gött jag nämnt ovan...

I allmänhet, icke så mycket premiumkänsla i en vagn för ~340 000sek. VCC bör satsa MYCKET mer på soliditet och lösa "enkla saker" innan man ger sig på steget från "premium brand" till "luxury brand"...
- Massa gammalt bös
- 2005 P12 T5 AWD - Såld
- 2012 Y352 D2 R-Design - Inbytt
- 2015 Y381 D4 Sport - Nuvarande åk
- 2018 V426 T5 - Beställd
Användarvisningsbild
hållundan
Uppkörning

Kör: 2015 XC70 D4 Sport

Inläggav moffe tis 24 jul 2012, 08:45

En stor del av det du skrev som minus har jag inte märkt i min... Så jag tror att du fått en "måndagsversion" som man kan får, av vilket bilmärke som helst. Hört så många AUDI/BMW storyn som ägaren klagar på massor med saker(hamnar köra in på service flera gånger i månaden), men det är oftast alltid någon som har problem och andra igen har inte.

Konstiga är att du fått en lånebil som har allt detta!? Men jag tror kanske jag inte har lika känsligt öra/öga för vissa saker som du tycker att start/stopp-reläet låter. Det tycker jag skall låta också, har inget problem att det hörs, alltså inget som jag blir störd av. Men kanske det låter värre i din bil!?
Körde en Volvo V60 D5 AWD Summum (2012)
http://www.garaget.org/?car=279657

Bild
moffe
Uppkörning

Kör: Volvo V60 D5 AWD Summum (2012)

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo S60N (11-) V60, XC60