Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#664683
moffe skrev:En stor del av det du skrev som minus har jag inte märkt i min... Så jag tror att du fått en "måndagsversion" som man kan får, av vilket bilmärke som helst. Hört så många AUDI/BMW storyn som ägaren klagar på massor med saker(hamnar köra in på service flera gånger i månaden), men det är oftast alltid någon som har problem och andra igen har inte.

Konstiga är att du fått en lånebil som har allt detta!? Men jag tror kanske jag inte har lika känsligt öra/öga för vissa saker som du tycker att start/stopp-reläet låter. Det tycker jag skall låta också, har inget problem att det hörs, alltså inget som jag blir störd av. Men kanske det låter värre i din bil!?
Jag ska ju illvilligt erkänna att jag är en extremt petig kund. Min sambo stör sig inte nämnvärt på något av punkterna jag anmärker på. Så, jag skulle väl inte direkt titulera mig som en "vanlig brukare", vilket till största sannolikhet har att göra med mitt yrke... På gott och ont. :roll:

Edit: Samtidigt så är många av mina gnissel och gnek såpass tydliga att även en "normal kund" hade uppfattat dessa, men kanske inte påpekat dem lika hårt och tydligt som jag...

Edit2: Det hade varit fruktansvärt intressant att få spendera 1000 mil i en nyutplockad motsvarande vagn från Audi eller annan "premiumkonkurrent" för att känna/lyssna/utvärdera om man hittat samma mängd/omfattning av punkter.
av tgneb
#664691
Måste säga att jag är imponerad av kvalitetskänslan i min V60. Fast jag är mycket känslig för missljud i bilar så upplever jag nuvarande bil som befriad från sådant. Men eftersom dörrfacken inte är dämpade uppstår väldigt lätt oljud från däri liggande föremål vilket jag först uppfattade som oljud från paneler. Den BMW som jag också har ger däremot ifrån sig både gnissel o skrammel ända sedan den var ny.
av ricopet
#664750
Har visserligen nyligen sålt min V60 Drive Ocean Race. Men hann köra drygt 1500 mil, och jag är väldigt nöjd med bilen.

Angående skrammel och gnek har jag inte märkt någonting sådant i min, varit så pass tyst som man kan förvänta sig av en ny bil.

Däremot har jag haft den inne på verkstad pga att kopplingen gick sönder, så de fick byta den.

Har fått infotainmentsystemet uppgraderat utan tjafs, och som helthet har jag varit väldigt nöjd med mitt bilägande.

Lite synpunkter från mig ang V60:n

/R
av farstafredrik
#664868
Kör en V60 Drive Summum med Driver Support paket, komfortchassi m.m. som tjänstebil, tycker den är riktigt bekväm

Jämfört med de två Saab 9-5 Kombi jag haft tidigare från -05 & -08 så är den förstås rätt långsam men förbrukningen nedåt 0,5 är förstås skön jämfört med 1,2-1,4l/mil etanol för en kö-åkare från 08-land..
Och jämfört med min första bil nånsin, 244 DL med B20 motor från -75 så verkar det ha hänt en hel del hos Volvo :D

Har haft ETT fel sen 2011-11-01 & 1800 mil med bilen (och det behöver inte vara ett Volvo-fel) : Jag använder dagligen en Iphone4 med Bluetooth och Spotify för att strömma musik.Sen nån månad tillbaka så uppdateras INTE låttitlarna i displayen när jag strömmar musik vid byte av låt .Fram till Maj 2012 funkade det klockrent..Kör senaste sw i Iphone & Spotify-app.Nån som har samma fel??
Användarvisningsbild
av hållundan
#665001
hållundan skrev:Liten summering efter ~1000mil med min V60 Drive R-design '12.

+ Trevlig att se på.
+ Rätt skön att köra.
(+ Gött med förmånsbil/all inclusive)

- Gnissel och gnek till förbannelse, överallt såsom;
* Knarrande kopplingspedal
* Gnisslande innerhandtag i taket
* Gnisslande inneröppnare
* Gnekande B-stolpe (någonstans i B-stolpeområdet, lås/striker/bälte?) när man kör över farthinder/ojämnheter
* Rattlande/skramlande trimpanel/dörrpanel höger fram vid 70hz
* Övriga odefinierade interiöra gnekljud

- Vibrerande innerbackspegel vid segdrag
- Högljutt/dåligt isolerat start/stopp-relä. Låter som fan
- Sensus som hängt sig flertalet gånger
- Värdelös Bluetoothkommunikation (kan ha att göra med HTC, men tycker ändock att den är för seg och "osmart")
- Övrigt mjukvaruskum, typ stendöd vid start/stopp + aktiverade torkare -> Startknapp för att komma iväg från rödljus
- Generellt dålig passning/trimning av bilen (typ bakljus mot kaross)
- Torkare, som nämnts tidigare

Har just nu bilen inlämnad för andra gången (första gången byttes trimpanel/dörrpanel VF för helt undermålig finish på "kromlisten" runt armstödet + lite annat) och har fått en V60 Drive Momentum som lånebil. Den innehåller i princip allt gött jag nämnt ovan...

I allmänhet, icke så mycket premiumkänsla i en vagn för ~340 000sek. VCC bör satsa MYCKET mer på soliditet och lösa "enkla saker" innan man ger sig på steget från "premium brand" till "luxury brand"...
Hämtade bilen nu, och den enda som är åtgärdat (säkerligen bara lite fett, men OK) är gnisslet i innerhandtagen/tak. Dörrarna "ska vara justerade" och jag såg en en jädra massa fett på båda låsstrikers vänster sida, men visst FAN knarrar hela bilen när jag kör in på min parkeringsplats...

Fixen med kopplingen ska göras i slutet av Augusti när de restnoterade delarna (inneröppnarvajer VF, dörrpanel HF, tjoho, gott om material på RA finns det ont om) finns på plats.

Min skepsis fortlöper.
av oskarstrom
#665018
farstafredrik skrev: Har haft ETT fel sen 2011-11-01 & 1800 mil med bilen (och det behöver inte vara ett Volvo-fel) : Jag använder dagligen en Iphone4 med Bluetooth och Spotify för att strömma musik.Sen nån månad tillbaka så uppdateras INTE låttitlarna i displayen när jag strömmar musik vid byte av låt .Fram till Maj 2012 funkade det klockrent..Kör senaste sw i Iphone & Spotify-app.Nån som har samma fel??
Jag har samma fel, började omkring maj även för mig. Har även bekymmer med att när iPoden i telefonen startas automatiskt tillsammans med bilen, går det ibland inte att byta till Spotify utan att starta om systemet. Startar man en låt i Spotify, pausas iPod-låten och inget mer händer.

Ska boka in tid för uppdatering av Sensus-systemet, även om jag tvivlar på att problemet ligger där. Hoppas mer på en uppdatering till Spotify.
Användarvisningsbild
av meko
#665248
Hej igen alla!

Jag (och vi) är som sagt mycket, mycket nöjd med vår V60 R-Design MY -12, T4 F med Power shift! :D Tycker Sensus systemet generellt funkar mycket bra (har inte uppdaterat det än...).

Har en annan relativt ny bil också, en Nissan Navara MY -11, fullutrustad med navigation, fet Boose-stereo, bluetooth etc. etc. och vid en jämörelse så är det nog navigationen som skiljer sig mest åt!
Bluetooth-funktionen är nog kanske lite bättre och rappare i Volvon (vi kör med iPhone, 4 st) men det är faktiskt milsvidd sillnad i navigationens funktionalitet! Den är betydligt enklare att använda i Navaran och dessutom MYCKET (MYCKET) mer snabb och exakt... Både vad det gäller att mata in en adress - eller att avbryta en pågående navigation - något som kan göra en färdig för närmaste akutintag på Volvon... :evil: Och då är navigatorn i Navaran på engelska!! :roll:

Volvons RTI har också ställt till det några gånger pga. att den ligger nån sekund efter eller hur man nu skall säga... :shock: det spelar faktiskt viss roll, framför allt inne i städer och där det det är lite tajt mellan av- och påfarter. Det kan ibland vara skillnaden mellan familjefrid och inte familjefrid..! :wink:

Navaran har i.o.f.s. pekskärm vilket är ungefär tusen gånger bättre än inte pekskärm så det bidrar kanske till den totala upplevelsen...
Slutsatsen är ändå att navigationen (RTI) lämnar massor mer att önska!! (Ps. vi uppdaterade nyligen kartorna, 4 st DVD skivor som tog typ 5 timmar att läsa in. Kändes lite sisådär..!
Annars är allt frid och fröjd!

Happy Driving!

/Magnus
av farstafredrik
#665408
oskarstrom skrev:
farstafredrik skrev: Har haft ETT fel sen 2011-11-01 & 1800 mil med bilen (och det behöver inte vara ett Volvo-fel) : Jag använder dagligen en Iphone4 med Bluetooth och Spotify för att strömma musik.Sen nån månad tillbaka så uppdateras INTE låttitlarna i displayen när jag strömmar musik vid byte av låt .Fram till Maj 2012 funkade det klockrent..Kör senaste sw i Iphone & Spotify-app.Nån som har samma fel??
Jag har samma fel, började omkring maj även för mig. Har även bekymmer med att när iPoden i telefonen startas automatiskt tillsammans med bilen, går det ibland inte att byta till Spotify utan att starta om systemet. Startar man en låt i Spotify, pausas iPod-låten och inget mer händer.

Ska boka in tid för uppdatering av Sensus-systemet, även om jag tvivlar på att problemet ligger där. Hoppas mer på en uppdatering till Spotify.
Kan förtydliga att felet med att låttitlarna inte uppdateras på skärmen kan dyka upp efter en eller flera låtar, det är lite intermittent..
Jag har inget problem att växla till Spotify när musiken från ipod-funktionen startar
Hör gärna av dig om uppdatering av Sensus löser "Spotify-problemet"
av Ronin
#665812
hållundan skrev:
Hämtade bilen nu, och den enda som är åtgärdat (säkerligen bara lite fett, men OK) är gnisslet i innerhandtagen/tak. Dörrarna "ska vara justerade" och jag såg en en jädra massa fett på båda låsstrikers vänster sida, men visst FAN knarrar hela bilen när jag kör in på min parkeringsplats...

Fixen med kopplingen ska göras i slutet av Augusti när de restnoterade delarna (inneröppnarvajer VF, dörrpanel HF, tjoho, gott om material på RA finns det ont om) finns på plats.

Min skepsis fortlöper.
Hmm, jag blir väldigt besviken på att Volvo inte fattar detta med "upplevd kvalité" efter så många år. Hade tidigare en S60 som var en mycket bra bil förutom alla förbaskade gnekljud i inredning och fortplantningar av vibrationer in i kupén via ratt och pedaler, samt gnäll från kopplingspedal. Hade kört BMW och Audi innan och utan att egentligen veta om skillnaden när jag köpte min första Volvo. Gjorde allt jag kunde för att isolera den med foamtejp, men gav upp när det tillslut bara var främre instrumenbrädan kvar. Det var helt enkelt för mycket jobb att riva hela skiten för att få bort det sista knarrandet. Och som jag skrivit tidigare så var samtidigt min supergamla 518i som var genomrostad och totalslut bättre på inredningskvalité efter 30 000 mil.

Impulsköpte istället en MB -06 som då hade rullat ett år. Körde den fram tills i våras då den rullat 12 000 mil utan ett enda störande gnekljud oavsett typ av väg. Bytte till en -12 innan semestern och hoppas att den levererar samma känsla. Hittills är den superb. Men jag skulle verkligen önska att Volvo fixade detta för jag "vill vara solidarisk" som mannen som är medlem i konsum i serien "Macken" skulle sagt. Men då måste man fixa inredningen. Hur svårt skall det vara? Köp en Audi och plocka isär den så ser ni hur man gör. Då kanske jag kan välja en Svensk bil nästa gång! (Och ja, jag är kräsen och att höja stereon är inte ett alternativ då den oftast är avstängd.)
av Steff 99
#665901
Fattar inte varför du inte lämnade in en ny S 60 som knrrar som garantijobb, den borde väl fortfarande ha garanti kvar eftersom den knappt funnits i två ännu, det sämsta man kan göra är att skruva isär bilen sjäv och sedan klaga på byggkvalite... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]