Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferraridriver
#656407
Har haft min V60 T5 Manuell Ocean Race sedan april och det är min första Volvo sedan jag körde Amazon på 80-talet. Jag kör förutom min Volvo, BMW 740 och Mercedes E500 T så det är min referensramar just nu.

Mina intryck av V60 T5 med nya 2.0 liters motorn är inte als bra. Motorn är definitivt den största besvikelsen. Förutom att vara otroligt törstig är den förunderligt trist och att den skulle ha 240hk måste helt enkelt vara fel. Att man tog ur 5:an måste bara vara en ren katastrof!!! Att man som grädde på moset har sådan ofantligt "torque steer" gör helheten till en riktig katastrof...

Andra saker som stör mig är chassit. Jag beställde ett komfort-chassi och i kombination med allt för hårda bussningar verkar man få det sämsta av två världar. Hårda stötar vid mindre ojämnheter och i övrigt ett gungigt uppträdande som gör att alla som åkeri bilen blir sjösjuka, mycket märkligt...

Till det positiva är att standard-stereon och Iphone-integrationen funderar så bra samt att barnsätena bak fungerar perfekt :-)

Jag kan konstatera att Volvo har LÅNGT kvar till sina tyska kollegor och att en 8 år gammal Mercedes är ljusår bättre än en ny V60, men det är kanske att jämföra äpplen och päron. Nästa bil blir en billigare Volvo och ett byte till en nyare MB.
Användarvisningsbild
av meko
#656420
Amli skrev:Jag upplever det som att alla är nöjda med sina V60 och gillar att köra dem. Skoj :-)-) Men det känns oxå som att nästan alla har haft något problem med dem, vissa större än andra. Det är illa. Byggkvaliteten verkar mao inte vara V60s äss i rockärmen, eller?
Tänk på att vi som skriver här bara utgör en liten, liten, liten (och kritisk) del av alla V60 ägare! Man kan nog tänka sig att många av dem som inte hörs och syns här tillhör typen som är nöjda med sin bil! :wink:
av Steff 99
#656422
Konstigt att även tyska motorpressen har en helt annan uppfattning om den kritiken,
Men självklart jämför man med en ny BMW 7-serie eller en ny E klass så kanske man kan förmoda att den som jämför inte riktigt har fattat att V/S 60 är en bil som vänder sig till en helt annan kundkategori.
Hade man däremot jämfört C klass alt. 3 serien skulle det vara mer relevant.
I den jämförelsen kommer också downsize igen på motorsidan till större rättvisa, eftersom även då tyskarna har små 4 cyl motor.
Jag kan konstatera att Volvo närmat sig sina tyska konkurrenter väldigt snabbt speciellt när det gäller XC 60, V/S 60 och med nya V 40.

Volvo ger idag mer valuta för pengarna och speciellt om man väljer till alla olika säkerhetssystem.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#656501
So far so good...
1800 mil på 9 månader.
Har bara varit några småsaker som jag retat mig på, ljusår ifrån V50an -05, nästan lika bra som V70 classic -08.
Det som jag möjligen retar mig mest på är bränsleförbrukningen som med 17" är lite hög, men betydligt lägre än V70an...
Trivs mycket bra i bilen, hoppas att jag gör det även efter en 200mils resa med enbart bränsle och pissa pausar.
av BlackbirdCaD
#656573
Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
Användarvisningsbild
av sony
#656580
BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
Jag har inga såna problem med min bil,men visst tex min bror hadde lite problem med raslande i bilen, men det skramlar inte längre.Det var kåpan runt innerbackspegeln som var lite lös.Åtjärde, tryckte till den och oljudet försvann.
Som sagt,jag är jätte nöjd med min V60 men det är som i ett äktenskap,man måste älska både bra och dåliga saker hos varandra.
av Tobbev
#656586
Jag har en T3 med alla paket och jag är väldigt väldigt nöjd med min bil. Går hyfsat snålt och är piggare än jag förväntade mig (beställde den innan T3 fanns för provkörning).

Det enda jag har haft lite problem med är RSE (Baksätesentertainmentsystemet) men det har nu bytts och kommer bli noga testat under semestern.
BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
Har inte hört ett enda knarr från min inredning, och även tyskar kan ha sådana problem som är svåra att hitta. Kollegan hade precis inne sin F10 för andra gången för att undersöka vad i instrumentpanelen/mittkonsollen som knarrar utan att de löste det. Det är ju nackdelen med dessa problem, kan vara ett rent helvete att hitta orsaken.

/Tobbe
Användarvisningsbild
av PaNi
#657247
Klart nöjd, bästa bilen jag haft hittills. Största plusset är körglädjen, chassit är suveränt avvägt och det är (lite för) lätt att glömma att man inte är ensam på vägarna. Har en kurva på väg till jobbet som jag försöker köra lite fortare igenom varje dag. Längtar efter vecka 28 då jag skall köra Göteborg-Luleå tur och retur! Varför flyga när man har en V60?!

Ska jag klaga på något så är det parkeringsläget för höger torkarblad. OERHÖRT fult, jag stör mig på det varje gång jag tittar ut genom vindrutan. City Safety har löst ut ett par gånger också när jag på min dagliga parkeringsplats kört lite för fort in mot häcken som omsluter parkeringsplatsen. Shit va rädd jag blev första gången, fattade inte vad som hände. Jaja, bra att veta att det fungerar.
Användarvisningsbild
av PaNi
#662397
Efter den långa semester-resan är jag nu än mer nöjd än jag var innan. Bagaget hade jag inga som helst förväntningar på, men där ryms betydligt mer än jag trodde. Är så nöjd med att jag inte valde ytterligare en V70 för bagagets skull.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#662630
Efter 466 mil och 17 dagars semesterresa så kan jag konstatera att normalt bagage för en familj på 4 pers får plats men att jag får problem på pråmen i Puttgarden, fick bara med 5 flak öl, 5 bib, 5 flaskor samt ett par påsar godis, får nog ta och skaffa takbox till nästa gång eller slänga av lite av frugans kläder......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen