Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#666178
Andreas: e60/61 blev mycket bättre med tiden. Gäller även V70N/S80 som kring 2000 var ganska risiga, ok 2002 och riktigt bra ihopskruvade på slutet.

Visst är det irriterande med alla dessa småfel, hade massor såna på S80 MY00 och BMW e60 MY04, i övrigt har vi haft många nya eller nästan Volvo och BMW, och ett par audi, utan problem.

Verkar vara olika hur rostproblem är lösta. Mercor från kring 2000 kan ha fått dörrar, skärmar etc. utbyta men är ändå jätterostiga. BMW e39 och e46 verkar ha klarat sig bra efter byte av delar. Däremot tror jag inte någon bil på marknaden alls når Volvo S80/V70N med rostskydd. De är i princip aldrig rostiga ens när de gått 40 000 mil och knappt är tvättade. En annan bil med riktigt bra rostskydd är Peugeot, en bil som sannolikt tvättas mer sällan och sköts om sämre än premiumbilar också... får se vad som händer med VAG-bilarna om några år, jag har ju svårt att tro att de ganska prispressade åtgärder med byta av delar och omlackeringar på visserligen bra och välrenommérade lackfirmor i Sverige och säkert andra lländer också ger samma kvalitet som ett bra fabriksrostskydd.../PH
av heckles
#675903
V60 Drive MY12. Fantastiskt nöjd med bilen, har bara haft några småsaker som jag stört mig på.
* Klena lyftare till bakluckan (främst vid kallare temp)
* Våldsstängning av huv
* Start/stopp slutade funka

I övrigt så älskar jag V60:n. Sjukt snygg bil med bra komfort och väghållning.
av mrbister
#675932
Förutom att kopplingen låter som en gungstol från tidigt 1900-tal med knallkorkar i ändläget så får jag väl räkna mig halvnöjd. Oljud som överröstar stereon på halv volym kommer jag aldrig att acceptera. Får väl revidera betyget efter återkoppling från verkstaden framöver.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#676739
Har haft min D3 Automat Momentum i ett år på Söndag.
Inga större problem på 3000 mil fast bilen ger lite att tänka på.
- Barnstol i baksätet fungerar men är en kompromiss av dålig sittkomfort för både barn och den i stolen framför.
- Aggresiv bältespåminnelse som säkert gav en poäng extra i EuroNcap kan jag leva utan.
- Reservdäck, vart tog de vägen?
- Lockupen på automaten är långsam, speciellt i långsam stadstrafik
- "Halvskinnet" i stolarna är att jämställa med rena textilstolar och inte i jämförelse med halvskinnet i V70'n

För övrigt så kändes V70N bilen riktigt gammal att sätta sig i när man vant sig vid V60
D3:an är inte marknadens starkaste men herregud vilket bra vrid med autmaten som växlar när vridmomentet är på topp :)
Stereon hade jag tänkt förse med subwoofer.....det behövs inte...
Styrning och väghållning, -Riktigt bra!
Handstree till Iphonen & tidur på dieselvärmaren uppskattas!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#676851
Mattias F
Tut i lurandet från bältet blir betydligt bättre med en uppdatering av Sensus, vilket du borde fått vid servicen eller?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#676873
Blixnabb skrev:Mattias F
Tut i lurandet från bältet blir betydligt bättre med en uppdatering av Sensus, vilket du borde fått vid servicen eller?
Japp, fick en uppdatering vid servicen men nu kommer det "plint" så fort jag startat bilen...blir lite tillvänjning men kommer säkert bli bra.
Däremot får jag åka tillbaka och göra en ICM uppdatering då det inte följde med vid uppdateringen, varför vet jag inte för teknikern har ju inga större val att göra mer än att låta systemet känna av vad som uppdaterats.
av grålle1
#676943
Blixnabb skrev:Mattias F
Tut i lurandet från bältet blir betydligt bättre med en uppdatering av Sensus, vilket du borde fått vid servicen eller?
Ljudet är ju mer humant, men ytterst störigt att det plingar så fort man startat bilen... borde ju räcka när man börjar rulla. Likaså om man plockar upp en passagerare, so fort denne sätter sig i bilen så plingar det, utan chans att hinna sätta på sig bältet. Nej, att bilen rullar borde vara ett kriterie som skulle vara uppfyllt för att få någon varning alls.
av MrNorth
#676950
grålle1 skrev:
Blixnabb skrev:Mattias F
Tut i lurandet från bältet blir betydligt bättre med en uppdatering av Sensus, vilket du borde fått vid servicen eller?
Ljudet är ju mer humant, men ytterst störigt att det plingar så fort man startat bilen... borde ju räcka när man börjar rulla. Likaså om man plockar upp en passagerare, so fort denne sätter sig i bilen så plingar det, utan chans att hinna sätta på sig bältet. Nej, att bilen rullar borde vara ett kriterie som skulle vara uppfyllt för att få någon varning alls.
Neeeej säg inte att de inte har fixat detta än? Vi hade en gammal S80 innan och det enda jag störde mig på var detta jädrans tjutande så fort man hade motorn igång och knäppte upp bältet. Exempel, jag ska gå ett kortare ärende typ posta brev, lämnar motorn igång och låter passagerarna sitta kvar och lyssna på radio. De måste ta mitt bälte och trycka i för att öht höra något från radion.

SJÄLVKLART ska det inte tjuta förräns bilen börjar rulla. Hur tänkte de här? Har kört flera andra bilar såsom open, renault m.fl. och där tjuter de inte förräns man kör, med ökande intensitet ju längre man kör utan bälte. Självklart, eller?

/S
av grålle1
#677002
gjorde inte min heller... men sen fick jag uppgradering till nyare och bättre (hmmmm) mjukvara...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen