Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#611958
Jag har provat med "långt" avstånd och får bara varningar om exempelvis en bil framför mig ska svänga, jag ser det och sänker därför inte farten, men min bil vet inte att bilen framför snart kommer att försvinna ur synfältet. Då händer det att min bil ger hals, med röda lampor och ilsket tjut.

Annars när man gasar själv och kommer inom varningsavståndet tutar den inte, utan lyser bara lite diskret orange. Jag kör hela tiden med "långt" varningsavstånd. Får inga onödiga larm då, bara sådana som är rimliga.
av Malmstroem
#611963
Jag använder också alltid långt varningsavstånd. Jag har bara fått rimliga varningar. Bilen har vad jag kan komma ihåg tuttat två gånger. En gång vid en tvär sväng när den tydligen misstog betongsuggan för en bil. Den andra gången för en bil som bytte fil just framför -- helt korrekt varning där.

När farthållaren används så har i alla fall min bil aldrig varnat för avståndet.

Under vissa förusättningar kopplas farthållaren ur. Då varnar bilen för att du ska bli medveten om det. Systemet är inte perfekt och kan ibland "tappa bort" bilen framför. Vanligtvis händer det vid kurvor. Skit/snö/is på sensorn kan också skapa problem.

Kollisionsvarning, BLIS, automatisk farthållare och filövervakning är system som troligen aldrig kommer att bli 100%-iga. Mina fungerar till dryga 95% -- och det är tillräckligt bra för mig eftersom som jag ser dem som stödsystem. Inte säkerhetssytem som alltid ska fungera, typ luftkuddar.

Om din förväntning är 100% funktion är det nog läge att lämna tillbaka bilen, och köpa en bil utan dessa system. Det gäller för alla biltillverkare. Min uppfattning är att BMW, Audi, VW, Mercedes och Volvo har ungefär samma kvalitet på sina system.
av fly4fun
#611964
MartinS skrev:Vad har du för avstånd inställt i sensus för kollisionsvarningen? Jag har fått rätt många felmeddelanden om jag har den på långt eller nornalt, framförlalt vid kall väderlek. Kör med kort nu och det fungerar bra.

/Martin
Vid första larmet hade jag ingen farthållare. Bilen hade stått i varmgarage hela dagen och jag hade precis kört ut från gararget. Bilen var ren/torr och det var nån minusgrad och uppehåll ute. Andra larmet, 10 minuter senare, hade jag farthållare och avståndet inställt på 2 av 5 pinnar.

Har nu både pratat och mailat till olika personer på Bilia som ska återkomma. Jag hoppas verkligen Volvo kan lösa detta, för denna bil har verkligen förstört all gläde med att ha en ny bil. På bara 30 dagar har jag fått fel på blis, farthållare, radar, krockkudde, bilbäte, radar, kollisionsskyddet. Ingen i familjen vill eller vågar åka i bilen längre. Knappast det man förväntar sig av en ny bil.
av fly4fun
#611966
Malmstroem skrev:Jag använder också alltid långt varningsavstånd. Jag har bara fått rimliga varningar. Bilen har vad jag kan komma ihåg tuttat två gånger. En gång vid en tvär sväng när den tydligen misstog betongsuggan för en bil. Den andra gången för en bil som bytte fil just framför -- helt korrekt varning där.

När farthållaren används så har i alla fall min bil aldrig varnat för avståndet.

Under vissa förusättningar kopplas farthållaren ur. Då varnar bilen för att du ska bli medveten om det. Systemet är inte perfekt och kan ibland "tappa bort" bilen framför. Vanligtvis händer det vid kurvor. Skit/snö/is på sensorn kan också skapa problem.

Kollisionsvarning, BLIS, automatisk farthållare och filövervakning är system som troligen aldrig kommer att bli 100%-iga. Mina fungerar till dryga 95% -- och det är tillräckligt bra för mig eftersom som jag ser dem som stödsystem. Inte säkerhetssytem som alltid ska fungera, typ luftkuddar.

Om din förväntning är 100% funktion är det nog läge att lämna tillbaka bilen, och köpa en bil utan dessa system. Det gäller för alla biltillverkare. Min uppfattning är att BMW, Audi, VW, Mercedes och Volvo har ungefär samma kvalitet på sina system.
Jag har full förståelse att dessa system inte är 100%-iga och det är inget jag förväntar mig. Jag tror mig förstå ganska bra hur dom fungerar och vid vilka tillfällen dom kan fungera sämre. Men jag har fått flertal olika och upprepade felmeddelanden i displayen där det står att systemen är trasiga och jag ska kontakta verkstad. Bara 10 mil efter att bilen har varit inne för dessa fel så får jag återigen två larm (inget felmeddelande denna gång) vid tillfällen där jag knappast hade förväntat mig att detta skulle inträffa. Så jag litar inte på att säkerhetssystemen i denna Volvo fungerar. Det är nått generalfel på elektroniken som Volvo inte lyckats fixa på 2 reprationsförsök. Efter allt som inträffat så kan jag varken veta om krockkudden kommer lösa ut vid en krock, eller om den kanske löser ut förvarning när jag ligger i 110 km/h på E4an. Det har varit för mycket fel på för många system under kort tid på en helt ny bil.

Jag valda att köpa denna bil för att jag ville ha en extra säker bil, nu är jag rädd att sitta i den. Inte riktigt det som var tänkt.
Senast redigerad av 2 fly4fun, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
#611970
Om du uppfattar att du får för många felmeddelanden och därmed inte litar på bilen så är det en fråga du förhoppningsvis kan lösa med Volvo. Det är du och Volvo som får gå igenom vilka förväntningar som är realistiksa i ditt fall. Jag försöker bara beskriva hur min bil beter sig -- och att den svarar upp till mina förväntningar.

Jag har också fått ett flertal meddelanden att främst BLIS slutat fungera, och att "service" erfodras. Hittills har systemen alltid kommit igång av sig själva när förhållandena blivit bättre. T.ex. BLIS verkar inte kunna uppfatta om det är fel på sensorn eller om det är "ovanlig" miljö utanför bilen. Filvarningssystemet har också en tendens att inte fungera -- speciellt nu på vintern när linjerna på vägen inte syns.

De system som ibland inte fungerar och ger intermittenta "felmeddelanden" är i mitt fall alla beroende av externa sensorer som ska övervaka en komplex och varierade extern miljö -- kameror i backspeglarna, radaravståndsmätare, lasersavståndsmätare. Med dessa system förväntar jag mig inte 100% funktion. Jag förväntar mig att de meddelar när de inte fungerar -- och att de i bästa fall kan hjälpa till att undvika en olycka. Volvos statistik visar också att dessa säkerhetssystem hjälper. Men oavsett vad BLIS eller något annat system säger är det alltid mitt ansvar att köra bilen.

De system som inte har externa sensorer fungerar utmärkt för mig, och ger inte heller några felmeddelanden. Att BLIS etc inte fungerar har så vitt jag kan se inget att göra med luftkuddar etc. Det rör sig om separata system med stor skillnad på kompxexitet. Luftkuddarna har ett fåtal sensorer som har "ja" eller "nej" svar. Många av de moderna systemen kräver komplex bild- och signalanalys. Skillnaden däremellan är stor.

De felmedelanden du visar kan alla härröras från igensatta sensorer. Systemet kan inte veta om det är sensorn som är trasig eller bara skitig. Därmed ett felmeddelande -- jag har också sett precis alla de meddelanden som du har.
av fly4fun
#611982
Som sagt har jag full förståelse för att sensorerna kan bli smutsiga och sluta fungera tillfälligt. Men kollar du på bilderna så kom första felet med 198 km på mätaren. Bilden var helt ny och ren. Jag har vid senare tillfällen tvättat bilen när jag fått felmeddelanden, åkt ur biltvätten, och fått fel 5 minuter senare igen. Jag har även fått felmeddelanden för krockkudden och några andra system, som inte finns med på bilderna ovan. Så visst verkar allt hänga ihop på nått sätt.

För övrigt så hämtade en kollega ut sin bil (exakt lika) samtidigt som mig. Hans bil har körts 3 gånger längre under samma förutsättningar och han har inte fått ett enda av dessa fel, så jag hävdar bestämt att det är nått allvarligt fel på denna bil.
Användarvisningsbild
av petkas
#611995
Jag håller med dig till 100% när du säger " nått är allvarligt fel på denna bil",det där är långt i från vanligt även OM bilen blir smutsig.
av Qualia
#611999
Jag har dock aldrig haft de meddelande som du har haft på din bil. Har också Ds paketet.. Har haft min sedan maj 2011
Användarvisningsbild
av apersson850
#612009
Jag har läst om någon annan Volvoägare (tror det var här, men är inte säker) som hade snart sagt alla upptänkliga felmeddelanden i sin bil. Det visade sig vara infotainmentsystemet som var roten till det onda. Tydligen sitter den som något slags kommunikationsspindel i nätet (lite märkligt, då CAN-buss är nod till nod), så om den inte fungerar kan det skapa inbillade konstigheter i systemet.

Det är ännu märkligare om det är konstruerat så att detta kan påverka mer eller mindre säkerhetsrelaterade ting, så jag är inte så säker på att detta är problemet, men nämner det i alla fall.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]