Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkljons
#602102
Hö fram positions/parkeringsljus fungerar ej för mig. Både det brandgula längst ut, samt även det smala egna ljuset närmast grillen. Jag får infomeddelande på det. När jag letar i instruktionsboken hittar jag ej någon säkring för dessa ljus.
Ligger dessa på någon huvudsäkring?
Användarvisningsbild
av Camel
#602133
Det finns ingen separat säkring för positionsljusen. De är kopplade direkt till en övervakad utgång på CEM (anslutning C1:40). Ledningen till positionsljusen på höger sida fram har grå-röd färg. Både positionsljuset jömte grillen och det i huvudstrålkastaren är kopplade på samma ledning som grenar upp sig i en förbindning inne i den grova kabelstammen strax framför höger fjäderbenstorn. Kollat glödlampan i parkeringsljuset? I posljuset jämte grillen är det LED. Om inget av ljusen fungerar så är det enklast att tro att något av positionsljusen kortsluter så att CEM stänger av utgången. Detta gör CEM även om belastningen blir fel. Dra ut kontaktstycket till strålkastarhuset på höger sida och se om posljuset jämte grillen startar att lysa. Det finns också ett 12-poligt kontaktstycke mellan kabelstammen i motorrummet och div. komponenter i fronten (strålkastarspolning, park.sensorer.) Den grå-röda ledningen (på nr. 9) i detta kontakdon är till positionsljuset jämte grillen på höger sida. Mät om det kommer fram spänning. Kontaktdonet sitter innanför fronten.
Positionsljusen har olika jordpunkter så det är väl inte så troligt att det blir fel på båda samtidigt men bör också ändå kollas.

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]