Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#579834
PÅ morgonen är pedalen stenhård och går nästan inte att rubba. Man får kämpa för att trycka ner den för att kunna starta. Vad kan detta bero på? De sker inte varje dag utan ett par gånger i veckan.
Inga felmeddelande eller nåt sånt. Så fort man startat så sjunker pedalen ner och allt är som vanligt
Bilen är en S60 D5 2011 Problemet har kommit den sista månaden
#579874
Jag har exakt samma, enligt verkstaden är det inget fel.
Faktum är att jag hade samma fenomen på min BMW 530d. även där ansågs det vara ok...men men jag körde den över 8000 mil och inget hände med bromsarna.
#579965
Erst skrev:Fullt normalt. Använd P-bromsen innan du har fått igång motorn och byggt upp nytt vakuum till bromsboostern.
De måste ju vara allt annat än normalt. Bromspedalen MÅSTE tryckas ner för att kunna starta överhuvudtaget.
Och jag menar att den är STENHÅRD inte bara stum.
#579996
Känner igen det du beskriver... Att bromspedalen verkligen är STENHÅRD! ?:-/ Har inget svar på varför men att det är fullt normat. Det svaret har jag fått både från min servicetekniker, och från andra hjälpsamma här på forumet...
Min bil (förvisso en XC60 men en D5:a AWD -MY10) har också detta fenomen, men bara under den kalla delen av året... M a o hösten/ vintern... ??:-/

Se även denna tråd, som jag skapade då detta dök upp på min bil... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ms#p458112

Skulle du få fram något annat svar än jag fått, dela hjärna med dig av det...

Mvh

Martin K
#580126
Har fått tid på fredag och då ska de kolla. De ska verkligen inte vara såhär.
Frun kan inte starta bilen för att hon orkar inte trycka ner pedalen, så de som säger att "de ska vara såhär" har tokfel.
Har kört och ägt MÅNGA volvo och har aldrig varit ute för detta problem.
De är bara för verkstaden att fixa :lol: :lol:
av Erst
#580200
Man behöver nomalt inte trycka ner bromsen alls för att starta motorn. Det räcker att lägga foten där så att bromsljusswitchen triggas. Bromskraften för att hålla bilen still när du startar bör du få från p-bromsen.

Just det du säger om att när motorn väl startat (d.v.s boostern har byggt upp vakuum igen) så funkar det normalt, gör att jag tvivlar på att pedalen skulle vara orubblig (stenhård) innan. Visst är det jobbigt att bromsa utan hjälp från boostern, men det går.
#580303
Förresten, har du jämfört mottrycket i pedalen på morgonen med hur det blir om du direkt efter att du stängt av bilen pumpar ett antal gånger på bromspedalen och på så sätt fyller boostern med luft?
#580342
Erst skrev:Förresten, har du jämfört mottrycket i pedalen på morgonen med hur det blir om du direkt efter att du stängt av bilen pumpar ett antal gånger på bromspedalen och på så sätt fyller boostern med luft?
De är ljusårs skillnad, visst blir den hård efter man stängt av motorn och pumpar på pedalen men när den stått ett tag är den precis stenhård.
Jaja jag ska på verkstad på Fredag så får vi se om vi blir klokare. Ska hänga som en ryggsäck på mekanikern :lol:

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]