- sön 09 okt 2011, 22:08
I natt åkte jag i min XC60 D3 AWD -12 hem från Stockholm och noterade ett ljud som jag inte hört förut. Det är så högt att det hörs upp till 90km/h ungefär, sen överröstas det av motorljudet, däckbullret och vinden. Det låter som en fläkt. Först trodde jag att det var kupefläkten som skurit och börjat föra oväsen, men det hjälpte inte att stänga av den. Ljudet försvinner när motorn stängs av. När man startar bilen dröjer det ett par sekunder från att motorn startat tills att ljudet börjar. Det är någorlunda konstant men påverkas lite av gaspådraget. Det låter som att det kommer från motorutrymmet nära passagerarplatsen.
Är det dieselvärmaren som vaknat till liv? Det var cirka 4 grader ute när jag körde igår. Den har hörts idag också hela dagen och det har varit 4-10°C ute.
När startar dieselvärmaren automatiskt? Finns det nåt sätt att deaktivera den för att höra om ljudet försvinner?
Ska testa imorrn att manuellt aktivera den och se om ljudet låter lika. Jag kan dock säga att min förra S60 2.4D hade dieselvärmare och den lät betydligt mindre.
/ Jacob
Är det dieselvärmaren som vaknat till liv? Det var cirka 4 grader ute när jag körde igår. Den har hörts idag också hela dagen och det har varit 4-10°C ute.
När startar dieselvärmaren automatiskt? Finns det nåt sätt att deaktivera den för att höra om ljudet försvinner?
Ska testa imorrn att manuellt aktivera den och se om ljudet låter lika. Jag kan dock säga att min förra S60 2.4D hade dieselvärmare och den lät betydligt mindre.
/ Jacob
BMW 116i -05 (såld)
S60 2.4D -08 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC60 D3 AWD Summum-12 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC90 D5 AWD Sport -07 (PremiumSound, RTI, Backkamera mm)
S60 2.4D -08 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC60 D3 AWD Summum-12 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC90 D5 AWD Sport -07 (PremiumSound, RTI, Backkamera mm)