Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#499982
Hej på er allihopa,

Jag har sedan en tid tillbaka haft ett slags skramlande ljud som kommer från bakdelen på min V60. Då jag haft ett liknande ljud på en V70 tidigare tänkte jag att det var samma sak här, bakluckan, och försökte smörja in gummiknopparna som "tar emot" bakluckan med lite fett. Ljudet kvarstod dock. Testade att spreja silicon på gummilisterna. Ingen förändring.

Har nu haft bilen inlämnad på Bilia's verkstad totalt 4 gånger där de kollat på detta. Första gången smordes låsbygeln till bakluckan och monterades ned för att kollas osv. Andra gången smordes plastdelarna kring låsbygeln in. Tredje gången smordes låsbygeln in än en gång. Fjärde gången hade jag den inlämnad en hel dag och något vid upphängningen bak byttes ut.

Dock kvarstår ljudet precis lika mycket som förut. Det skramlar och knirrar framförallt när man i låga hastigheter, säg upp till 50-60kmh, kör över ojämnheter, t ex när man kör över en grop, kör på en grusväg, ett farthinder eller in och ut från en parkering med en liten trottoarkant.

Någon som haft liknande problem och hittat en lösning på det? Det låter ungefär som om man hade något föremål som låg löst och skramlade runt i bakluckan även om den är helt tom.
#499984
På min var det bakstötdämparna som lät. Tog 3 verkstadsbesök för att konstatera detta. Man letade i bakluckan samt att det man konstaerade att styrningarna till bakfjädrarna ( såg ut som plstbollar ) var lösa. Nu har jag nya dämpare och bilen är tyst.
#500065
På min var det bakstötdämparna som lät. Tog 3 verkstadsbesök för att konstatera detta. Man letade i bakluckan samt att det man konstaerade att styrningarna till bakfjädrarna ( såg ut som plstbollar ) var lösa. Nu har jag nya dämpare och bilen är tyst.
Jag har en S60 MY-11 och tycker att det låter ganska mycket från bakvagnen när man åker över ojämnheter och liknande... Vet du om det var lätt att se om de här "styrningarna" var lösa? Tänkte kanske be verkstaden titta på detta när jag ska in och få sommardäcken ditsatta.
#500072
samma här.. tycker min S60 my11 låter lite väl mycket när man åker över skrovlig isig mark såhär års. den känns ju så "premium" och välbyggd i övrigt.. men just när det är lite gupp osv så tycker jag det låter som att "bakänden" är lite dåligt ihopsatt...
#500223
Bilmekaren tog fram en utskrift och bild på detta med "styrningarna" och vilka åtgärder som skulle göras. Därmed verkar det vara ett känt problem.
Kan du se på din verkstadsorder mer exakt vad som stod och vad de gjort. Skulle vara väldigt bra om man kunde ha detta med sig när man besöker verkstaden. Man vet ju av erfarenhet att verkstaden i 99 fall av 100 bara står som frågetecken vad man än kommer med för fråga.
#500265
Fick ingen verkstadsorder. Har heller aldrig fått någon när jag haft mina bilar på garantirep. Killen på verkstaden sa att när han kände på styrningarna var de lösa, men som sagt ljudet kvarstod efter det ingreppet som jag inte själv heller trodde på. Hade exakt samma diagnos på bilen som Novagrand beskriver märkte bara av oljudet vid stadskörning. Bilen är en V60 T6 och levererades i mitten av november.
#508894
Intressant det där med bakdämparna! Tack för det tipset.

Har även kört en ny S60 ett par dagar nu och kan konstatera att åtminstone det exemplar jag har lider av ett liknande oljud som V60n. När man kör över ojämnheter, isbildningar eller annat främst i låga hastigheter så skramlar det rejält bak även om S60n.. Ljudet är identiskt med det jag hör på V60n om än något svagare kanske.

Så då borde man kunna utesluta att det är bakluckan som skramlar på V60n eftersom S60n också låter och den har ju förstås en helt annan baklucka.

Har testat att köra över samma ojämnheter med en annan bil (en rätt ny Golf) och den skramlade inte alls så nog är det något som är fel på både S60n och V60n som gör att de skramlar så mycket där bak.

Med tanke på hur många som har det här problemet kan man väl misstänka att Volvo snart har en officiell lösning ute på verkstäderna?

På tal om oljud, på S60n har jag märkt att det knirrar något fasligt om plasten i kupen på vissa lite skrovliga vägar när man kör på motorväg. Svårt att säga om det knirrar om instrumentpanelen eller om någon annan del. Det är lite märkligt för så fort man hamnar på en slätare väg eller kör långsammare så låter plasten inget alls.. :) Till exempel knirrar inte plasten när man kör över ett farthinder långsamt.. Verkar vara nån slags resonans i vissa farter som sätter plasten i vibration eller nåt.

Vill nu få ordning på skramlet för när det är borta har man ju en grymt fin bil som känns underbar att köra! Hoppas på en lösning snart.
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]