Sharkbait skrev:
Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
Det var precis den frågan jag ställde om man kan välja.
Jag hade valt bort nödhjulet, skall man räkna hur ofta man i snitt får punktering som tvingar mej att stanna o byta hjul, skulle jag säga om jag utgår från mej själv, en gång vart tjugonde år.
Så kostanden för Volvo Assistans som Volvo betalar är nog lägre än att lägga i nödhjul och domkraft i alla bilar.
Jag tror du skall fundera lite över, hur många nya bilar idag som du får med reservhjul eller nödhjul, nästan alla nya modeller som släpps har lagningssats (kompressor och tätmassa som man sprutar i däcket)
Detta beror på att det är sällan eller aldrig ett nödhjul behövs.
Annars kan man göra som BMW, Porsche, Corvette, Rolls, Bentley m.m. montera RFT-däck där man kan köra några mil utan luft.
Där får du en merkostnad när du skall byta däck, eftersom dessa är dyrare i inköp än ett vanligt däck.