Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#476272
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)
Det kan nog lite bero på var i Sverige man befinner sig om det känns så lockande. Man kommer snabbare vidare med ett nödhjul.
#476467
oskobe skrev:Man får nog bara konstatera att vi är rätt olika. Det bästa jag kan tänka mig är elektronik och datorer. Därför har jag såklart valt till Driver support med ACC! Men nu är vi nog lite väl OT. Bäst att andra får fortsätta diskussionen om Momentum eller Summum. Jag valde förresten Momentum, eftersom jag inte vill ha läder!

PS. Jag tycker det skall vara enkelt att byta glödlampa själv!

Tycker detta passar väldigt bra in i denna tråd med tanke på man pratar om utrustning på V60. Ett reservhjul är en utrustningsdetalj som saknas helt hos V60.


Exakt vad skall man utnyttja utrymmet till annat? HUR har man utnyttjat utrymme i S60/V60? Har man gjort så att man kan last in mera i skuffen eller hur har man utnyttjat "det" nya utrymmet?


Vad bra att du tycker att det skall vara enkelt att byta lampa iallafall. . .

Mvh
#476474
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)

Det där låter mera som lathet eller okunskap.

Alla som köper en Volvo för betala i priset för folk vill hellre ringa Volvo Assistans när man har fått punka istället för att byta däcket själv på 5 min och sedan vara på väg.
Vore det bättre att dem som vill ha denna "lyx" med att sitta och vänta på en bärgare när man har ringt Volvo Assistans får betala extra för det istället för att övriga Volvo kunder skall vara med och betala för att någon är lat eller saknar kunskap om hur man byter ett däck!

Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
#476486
Sharkbait skrev:
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)

Det där låter mera som lathet eller okunskap.

Alla som köper en Volvo för betala i priset för folk vill hellre ringa Volvo Assistans när man har fått punka istället för att byta däcket själv på 5 min och sedan vara på väg.
Vore det bättre att dem som vill ha denna "lyx" med att sitta och vänta på en bärgare när man har ringt Volvo Assistans får betala extra för det istället för att övriga Volvo kunder skall vara med och betala för att någon är lat eller saknar kunskap om hur man byter ett däck!

Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH
#476531
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Är det Volvo som "bjuder" på Volvo Assistans eller är det kunderna till Volvo som står för den "servicen"?

Det verkar vara en fluga hos biltillverkarna och hos vissa en mentalitet att man skall ta bort reservhjulet. Så när man får punktering så kan man sitta kvar i varma bilen och ringa Volvo Assistans. Medans man väntar så kan man luta sig tillbaka i sätet och invänta Volvo Assistans som kommer och fixar "problemet".

Har det funnits ett reservhjul så hade man byt däck på 5 min och Volvo Assistans kunde ha används till ngt vettigare än en punktering.


Mvh
#476535
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Är det Volvo som "bjuder" på Volvo Assistans eller är det kunderna till Volvo som står för den "servicen"?

Det verkar vara en fluga hos biltillverkarna och hos vissa en mentalitet att man skall ta bort reservhjulet. Så när man får punktering så kan man sitta kvar i varma bilen och ringa Volvo Assistans. Medans man väntar så kan man luta sig tillbaka i sätet och invänta Volvo Assistans som kommer och fixar "problemet".

Har det funnits ett reservhjul så hade man byt däck på 5 min och Volvo Assistans kunde ha används till ngt vettigare än en punktering.


Mvh
Du har en väldigt omodern syn på prissättning om du tror att den påverkas så mycket av en sån sak. TÄnk att assistans är säljdrivande, dvs. många kanske tycker att denna service är värd något? Jag tillhör dem som definitivt tycker att assistans är värdefullt. Har aldrig tänkt tanken att det skulle "drabba" andra nybilsköpare och tycker att ditt resonemang är absurt. Om Volvo säljer 1000 extra bilar per år pga assistansen så faller hela ditt resonemang.
PH
#476561
Sharkbait skrev:
Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
Det var precis den frågan jag ställde om man kan välja.
Jag hade valt bort nödhjulet, skall man räkna hur ofta man i snitt får punktering som tvingar mej att stanna o byta hjul, skulle jag säga om jag utgår från mej själv, en gång vart tjugonde år.
Så kostanden för Volvo Assistans som Volvo betalar är nog lägre än att lägga i nödhjul och domkraft i alla bilar.
Jag tror du skall fundera lite över, hur många nya bilar idag som du får med reservhjul eller nödhjul, nästan alla nya modeller som släpps har lagningssats (kompressor och tätmassa som man sprutar i däcket)
Detta beror på att det är sällan eller aldrig ett nödhjul behövs.
Annars kan man göra som BMW, Porsche, Corvette, Rolls, Bentley m.m. montera RFT-däck där man kan köra några mil utan luft.
Där får du en merkostnad när du skall byta däck, eftersom dessa är dyrare i inköp än ett vanligt däck.
#476585
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Mvh
Volvo Cars självklart, men i slutändan förs kostnaden naturligtvis över på bil/kundkalkylen. Precis samma person/företag som får betala antingen för ett halvkass nödreservhjul alternativt ett "riktigt" reservhjul.

På närmare 20 års körning och i allafall 50 000 mil så har jag hittills ingen punka. Däremot ringt till Volvo Assistans ett par gånger i andra ärenden. En kanontjänst på alla sätt och vis, och jag är övertygad att man säljer bil tack vare den.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]