Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#476486
Sharkbait skrev:
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)

Det där låter mera som lathet eller okunskap.

Alla som köper en Volvo för betala i priset för folk vill hellre ringa Volvo Assistans när man har fått punka istället för att byta däcket själv på 5 min och sedan vara på väg.
Vore det bättre att dem som vill ha denna "lyx" med att sitta och vänta på en bärgare när man har ringt Volvo Assistans får betala extra för det istället för att övriga Volvo kunder skall vara med och betala för att någon är lat eller saknar kunskap om hur man byter ett däck!

Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH
#476531
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Är det Volvo som "bjuder" på Volvo Assistans eller är det kunderna till Volvo som står för den "servicen"?

Det verkar vara en fluga hos biltillverkarna och hos vissa en mentalitet att man skall ta bort reservhjulet. Så när man får punktering så kan man sitta kvar i varma bilen och ringa Volvo Assistans. Medans man väntar så kan man luta sig tillbaka i sätet och invänta Volvo Assistans som kommer och fixar "problemet".

Har det funnits ett reservhjul så hade man byt däck på 5 min och Volvo Assistans kunde ha används till ngt vettigare än en punktering.


Mvh
#476535
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Är det Volvo som "bjuder" på Volvo Assistans eller är det kunderna till Volvo som står för den "servicen"?

Det verkar vara en fluga hos biltillverkarna och hos vissa en mentalitet att man skall ta bort reservhjulet. Så när man får punktering så kan man sitta kvar i varma bilen och ringa Volvo Assistans. Medans man väntar så kan man luta sig tillbaka i sätet och invänta Volvo Assistans som kommer och fixar "problemet".

Har det funnits ett reservhjul så hade man byt däck på 5 min och Volvo Assistans kunde ha används till ngt vettigare än en punktering.


Mvh
Du har en väldigt omodern syn på prissättning om du tror att den påverkas så mycket av en sån sak. TÄnk att assistans är säljdrivande, dvs. många kanske tycker att denna service är värd något? Jag tillhör dem som definitivt tycker att assistans är värdefullt. Har aldrig tänkt tanken att det skulle "drabba" andra nybilsköpare och tycker att ditt resonemang är absurt. Om Volvo säljer 1000 extra bilar per år pga assistansen så faller hela ditt resonemang.
PH
#476561
Sharkbait skrev:
Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
Det var precis den frågan jag ställde om man kan välja.
Jag hade valt bort nödhjulet, skall man räkna hur ofta man i snitt får punktering som tvingar mej att stanna o byta hjul, skulle jag säga om jag utgår från mej själv, en gång vart tjugonde år.
Så kostanden för Volvo Assistans som Volvo betalar är nog lägre än att lägga i nödhjul och domkraft i alla bilar.
Jag tror du skall fundera lite över, hur många nya bilar idag som du får med reservhjul eller nödhjul, nästan alla nya modeller som släpps har lagningssats (kompressor och tätmassa som man sprutar i däcket)
Detta beror på att det är sällan eller aldrig ett nödhjul behövs.
Annars kan man göra som BMW, Porsche, Corvette, Rolls, Bentley m.m. montera RFT-däck där man kan köra några mil utan luft.
Där får du en merkostnad när du skall byta däck, eftersom dessa är dyrare i inköp än ett vanligt däck.
#476585
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Vad är det för en konstig kommentar? Priset på en ny Volvo bestäms väl inte av om jag ringer till assistansen eller inte när jag får punka! Tänker du så här när du är på hotell: jag ska spara på toapappret nu så att inte andra som bor på hotellet får betala mer för sin övernattning? Du får visserligen tycka vad du vill (nästan), men den här typen av kommentarer tycker jag tyder på dålig koll på hur människor, livet och marknader funkar.../PH

Vem är det som står för kostnaden för Volvo Assistans under 3år?

Mvh
Volvo Cars självklart, men i slutändan förs kostnaden naturligtvis över på bil/kundkalkylen. Precis samma person/företag som får betala antingen för ett halvkass nödreservhjul alternativt ett "riktigt" reservhjul.

På närmare 20 års körning och i allafall 50 000 mil så har jag hittills ingen punka. Däremot ringt till Volvo Assistans ett par gånger i andra ärenden. En kanontjänst på alla sätt och vis, och jag är övertygad att man säljer bil tack vare den.
#476684
Har aldrig förstått vitsen med att släpa runt på ett reservhjul. hur mycket extra soppa drar bilen under en livstid för att ha ett reservhjul och släpa runt på? Fan, det är väl vanligare att motorn rasar än att man får punktering? Såvida man inte kör runt på blankslitna, 10 år gamla däck.
#476704
oskobe skrev:Jag har fått en punktering. Jag har kört bil sedan jag var 18, är nu 36.
Jag har inte krockat under 30 års bilkörande, alltså bör man genast ta bort bälten och krockkudar.

Däremot har jag fått 4 punkteringar under inte allt för lång tid.

3 av dessa var ute på europavägar, 1 = bult, 2=spik, 3= låspinne från bromsok

Jag tvekar starkt att överhuvudtaget köpa en bil som saknar möjlighet till reservdäck. Speciellt när man kör lång i europa inkl öst.

Volvo Assistans EN EXTRA VÄN PÅ VÄGEN
I alla nya Volvobilar* ingår ett års fri Volvo Assistans. Det innebär att vi lovar att hjälpa dig så fort du får problem med din bil. Dygnet runt och i alla västeuropeiska länder
#476726
Det är klart skall man köra i utlandet, Östeuropa och Afrika , då är det mycket att tänka på , bl.a att inte vagnskadeförsäkringen inte gäller i flera länder.
Men nu är det ändå så att många bilar lämnar aldrig Norden eller ens Sverige.
Ge dom en möjlighet som vill köpa till nödhjul som vill ha detta, inkludera takräcke om det inte finns någon reservhjulsbalja
#476728
Steff 99 skrev:Det är klart skall man köra i utlandet, Östeuropa och Afrika , då är det mycket att tänka på , bl.a att inte vagnskadeförsäkringen inte gäller i flera länder.
Men nu är det ändå så att många bilar lämnar aldrig Norden eller ens Sverige.
Ge dom en möjlighet som vill köpa till nödhjul som vill ha detta, inkludera takräcke om det inte finns någon reservhjulsbalja
Det finns faktiskt ett Sverige utanför tullarna i Stockholm också.

Får man punktering i norrland, skåne eller som jag fick senast i Kalmar så vill jag bara slänga på reservdäcket och köra vidare på direkten. Vem vill stå och vänta på bärgare timmavis för en sådan skitsak.

Det ska väl möjligen vara dagen bortskämda curlingbarn som varken vill eller har kunskap för att byta däck för deras föräldrar har fixat allt åt dem.

Man behöver inte köra i Afrika för att uppskatta reservhjul, Körde Polen-Slovaken-Ungern-Kroatien-Slovenien-Italien-Österrike-Schweich,Frankrike-Luxeburg-Belgien-Holland-Tjeckien-Tyskland-Danmark. Där gäller väl tjänsten men hur lång tid tar det och hur enkelt är det att förklara på vilken alptopp eller i vilken landsby man står med punka.
#476751
VolvoB20 skrev:Där gäller väl tjänsten men hur lång tid tar det och hur enkelt är det att förklara på vilken alptopp eller i vilken landsby man står med punka.
Det är därför man väljer till RTI :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]