Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#476090
Sharkbait skrev:
oskobe skrev:Jag har fått en punktering. Jag har kört bil sedan jag var 18, är nu 36.

För att du har kört bil i 18år och fått 1 punktering så skall tillverkarna ta bort reservhjulet?


Mvh
Ja, det verkar rimliga att utnyttja den ytan till annat. Dessutom minskas vikten man släpar omkring med.
#476098
oskobe skrev:Ja, det verkar rimliga att utnyttja den ytan till annat. Dessutom minskas vikten man släpar omkring med.

Exakt vad skall man utnyttja utrymmet till annat? HUR har man utnyttjat utrymme i S60/V60?

Ja, ett reservhjul och den tunna plåten som baljan är gjord av i dagens bilar öka vikten kopiöst... :???:

Skall man gnälla över vikt så kan man väl börja och se över hur mycket onödvändig elektronik det finns i bilar!


Men föresprålar du även lösningen Renult och andra biltillverkare har för att byta en glödlampa?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: du har länkat till klippet ovan en gång, det räcker
#476103
Man får nog bara konstatera att vi är rätt olika. Det bästa jag kan tänka mig är elektronik och datorer. Därför har jag såklart valt till Driver support med ACC! Men nu är vi nog lite väl OT. Bäst att andra får fortsätta diskussionen om Momentum eller Summum. Jag valde förresten Momentum, eftersom jag inte vill ha läder!

PS. Jag tycker det skall vara enkelt att byta glödlampa själv!
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
#476144
"sharkbait" tyvärr verkar det som du snart blir väldigt begränsad av att välja ny bil om du inte vill ha en bil utan reservhjul.
Men det finns kanske någon gammal engelsk kvarleva vid nästa bilbyte, engelsmännen är väl dom som upptäcker nutiden sist. 8) :lol:
#476197
Har fått typ 6 punkteringar på ungefär ett år. Har aldrig monterat ett reservhjul. VIll inte ha ett reservhjul heller. Har hellre en 12v-kompressor så jag kan trycka i ordentligt med luft så det räcker till däckverkstan.

Nu på XC60in har jag tyvärr reservhjul. Så när jag kom in i garaget och såg att vänster fram var helt platt tog jag fram cykelpumpen. Då hade dom helt nya vinterdäcken suttit på en vecka...kul! :roll:

235/60 18", från 0,2 till 3,8 bar (så det räcker till däckverkstan) för hand. Det ni! :wink:
#476272
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)
Det kan nog lite bero på var i Sverige man befinner sig om det känns så lockande. Man kommer snabbare vidare med ett nödhjul.
#476467
oskobe skrev:Man får nog bara konstatera att vi är rätt olika. Det bästa jag kan tänka mig är elektronik och datorer. Därför har jag såklart valt till Driver support med ACC! Men nu är vi nog lite väl OT. Bäst att andra får fortsätta diskussionen om Momentum eller Summum. Jag valde förresten Momentum, eftersom jag inte vill ha läder!

PS. Jag tycker det skall vara enkelt att byta glödlampa själv!

Tycker detta passar väldigt bra in i denna tråd med tanke på man pratar om utrustning på V60. Ett reservhjul är en utrustningsdetalj som saknas helt hos V60.


Exakt vad skall man utnyttja utrymmet till annat? HUR har man utnyttjat utrymme i S60/V60? Har man gjort så att man kan last in mera i skuffen eller hur har man utnyttjat "det" nya utrymmet?


Vad bra att du tycker att det skall vara enkelt att byta lampa iallafall. . .

Mvh
#476474
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)

Det där låter mera som lathet eller okunskap.

Alla som köper en Volvo för betala i priset för folk vill hellre ringa Volvo Assistans när man har fått punka istället för att byta däcket själv på 5 min och sedan vara på väg.
Vore det bättre att dem som vill ha denna "lyx" med att sitta och vänta på en bärgare när man har ringt Volvo Assistans får betala extra för det istället för att övriga Volvo kunder skall vara med och betala för att någon är lat eller saknar kunskap om hur man byter ett däck!

Man borde kunna välja om man vill ha reservhjul eller inte, inte som det är idag att tillverkaren tar bort det helt! Det finns faktiskt folk som kan byta däck själv om man skulle få punktering!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Velar mellan denna eller D4 som firmabil. Nå[…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]