Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neko
#1577502
Idag hörde jag "klonkkljudet" på min xc60. När jag gick ut och inspekterade noga upptäckte jag att spiralfjädern fram var knäckt samt väldigt rostig. Frågan är nu behöver jag byta spiralfjäder eller måste hela fjädern bytas ut samt om jag ska byta båda fram? 2014-års modell
av UnleashFusion
#1577505
Neko skrev: tis 30 apr 2024, 20:44 Idag hörde jag "klonkkljudet" på min xc60. När jag gick ut och inspekterade noga upptäckte jag att spiralfjädern fram var knäckt samt väldigt rostig. Frågan är nu behöver jag byta spiralfjäder eller måste hela fjädern bytas ut? 2014-års modell
Du byter spiralfjädern på båda sidorna(Jag tycker att man skall göra båda sidorna,); självklart kan du göra bara på ena sidan. stötdämparna är det inget fel på, om dom inte är helt sopslut.

Gäller att hitta rätt spiralfjäder, beroende på om det är R-design eller ej.

Gissar att spiralfjädrar kostar typ.. 600-800kr/styck; sen finns det kompletta fjäderben mellan 2200-3000kr/st
Användarvisningsbild
av Derank
#1577509
jag bytte ena sidan på min XC60 2016 men andra gick efter 3mån ca, så byt båda, kostar hos ÅF ca 1400kr st. Du behöver inte byta dämparn men vill du det köper du kompletta pris hos ÅF, ca 4400kr st, bytt topplagring ochså när du endå håller på ( ca 600kr ) för jobbet betalade jag ca 2000kr per sida. Framvagnsinställning behövs ej.
av rosefors
#1577567
Har bilen gått mer än 20k mil, byt rubbet.

Man kan sätta ihop egna ben betydligt billigare genom att handla på Trodo/autodoc. Se bara till att köpa nya isolatorer direkt på volvo, samt dammskydden och genomslagsgummina om man även vill byta dom.
av Kruthus
#1577880
Körde också av höger fjäder i ett potthål. Fjädern var ganska angripen av rost vid brottet. Min tekniker bytte bara den brustna fjädern och tyckte inte att andra sidan behövde åtgärdas, dock behövde jag göra hjulinställning. Summa, ca 6500 kronor. 🤑
Oljafråga

Det funkar.

Jag har aldrig haft detta förräns den se[…]

Vel, da er skjermen montert. Så får je[…]

Kan du inte spela in det?