Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1574196
MartinS skrev: mån 25 mar 2024, 20:37
Så hämmaren på bilden är bak Polestar eller? Det är bak som Polestar har andra länkar eller? Fram är det ingen skillnad?
Stämmer.

Mig veterligen är det ingen skillnad på stagen fram och borde rimligen inte vara det heller. Det blir inte bättre än OEM-stag eller motsvarande (Lemförder t.ex) med kulleder.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574209
Jag mätte den bakre hämmaren på min R-Design nu och den var något förvånande bara 21,5mm.

Man kanske skall satsa på en ny bakre och nya länka till den, från Polestaren.

Fram säger Vida att hela subframen måste ner för byte av Hämmare eller bussningar, så det lockar inte riktigt...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574212
Tack, det var en liten tröst faktiskt, men det lär ju kräva demontering av länkarmar antar jag och därmed troligen hjuliställning, lite bökigare. Skall bli spännande att mäta krängaren fram, enliga har Polestar 23mm.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574220
Nu har jag fått bekräftat att Polestar och R-Design har samma krängninshämmare och bussning/länkar fram.

Bak skiljer det som sagt i diameter mellan R-Design och Polestar, men även utformningen alltså hur den är vinklad skiljer. Bak skiljer det också som sagt avseende länkarna och även bussningarna är annorlunda.

Det blir nog en uppgradering bak medan jag låter det vara i fram.

Skall bli spännande om det blir någon märkbar skillnad utöver placeboeffekten :)
av rosefors
#1574277
Kanon! Härligt, då vet vi hur det ligger till med dimensionerna.

Ang demontering av länkarmarna så ska det inte påverka hjulinställningen. Det är min bestämda uppfattning. Oavsett går det inte att justera (vad jag vet) camber på P3, vilket till viss del går på P2 (V70n) vilket innebär att det kan finnas en poäng att kontrollera hjulinställning på P2 men egentligen inte på P3. Att lägga en ICA-kasse med tre PET-flaskor i bilen kommer ge större utslag.

Lärde mig dock för inte så längesen att kontroll av hjulvinklar på Bilia bara kostar en hundring. Så why not.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574280
Bytte till sommardäck idag och kikade runt lite kring de inre fästena fram och jag förstår inte riktigt varför man skall släppa på subframen, visst det blir mer plats, men det borde gå utan också tycker jag. Men jag låter det nog va för nu, kanske nya bussningar i framtiden:)
av rosefors
#1574285
Jag har rivit i dom här grejerna på V70, inte samma subframe men samma plattform så geometrierna är nog ganska lika.

Om jag minns rätt behöver man som du säger släppa ner den en bit men behöver inte släppa på den helt, för att kunna lirka ut krängaren. Dock längesen jag gjorde det så du får krypa ner under bilen en helg i vårsolen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1574287
Vida säger att man skall släppa ner den lite i bakkant för att byta fästena, men för att byta krängare måste den plockas ner helt. Nåja, den som lever får kanske se :)

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]