- sön 24 mar 2024, 13:43
#1574048
Jag baserar det på samlad erfarenhet, givetvis med viss generalisering. Det finns alltid enstaka outliers.
När det gäller stötdämparna till R-Design framgår av Volvos egna uppgifter att de är särskilt framtagna för de chassiparametrar Volvo bestämde att de ville ha, och att de skiljer sig en hel del åt från standarddämparna. Lägg till faktumet att originaldämparna till R-Design är rejält mycket dyrare och att ingen annan tillverkare har dämpare på eftermarknaden som möter specifikationerna för R-Design (men det finns standarddämpare nästan överallt) så kan man enkelt förstå att det handlar om dämpare tillverkade i små volymer med ganska unika specifikationer. Det är inte särskilt billigt för en tillverkare som Volvo att göra så, volymerna blir ganska små.
Många av standarddämparna till Volvos P3-chassi passar i stort sett alla andra bilar på samma plattform plus en del Ford. Det ger enorma volymer och därmed billiga delar.
Dämparna på R-Design är uppenbart väldigt annorlunda, förutom att de rent fysiskt passar lika bra som de andra.
Hittar enbart tvårörs främre dämpare från KYB. De enda enrörsdämparna fram jag hittar är Bilstein för en bit över 2000 kr/st.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)